بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در  گفتگویی در مورد آخرین اخبار از تضمین اروپایی‌ها و رایزنی‌های ایران و اروپا اظهار داشت: تماس‌های کارشناسی بین ایران و اروپا همچنان ادامه دارد.اروپایی‌ها نباید زمان مشخص‌شده را از دست بدهند، آن‌ها فرصت زیادی ندارند. جمهوری اسلامی ایران بعد از اتمام مذاکرات بین ایران و اتحادیه و دریافت دیدگاه‌ها و نظرات و راهکارهای اتحادیه اروپا جمهوری اسلامی تصمیمات مقتضی و لازم را اتخاذ خواهد کرد که در کوتاه‌مدت خیلی سریع انجام خواهد شد و بعد از شنیدن دیدگاه‌های طرف اروپایی، تصمیمات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دولت‌های اروپایی به‌اتفاق و به صورت مختلف حمایت خودشان را از برجام با جدیت تمام اعلام کردند و اعتقاد دارند که برجام باید به‌عنوان معاهده‌ای چندجانبه بین‌المللی موردحمایت جامعه جهانی و سازمان ملل پابرجا بماند. درواقع برجام تفاهمی است که تعهدات همه طرفه‌ای ذی‌نفع را مورد ملاحظه قرار داده است لذا خروج ناهماهنگ و یک‌طرفه آمریکا از برجام اقدامی ناپسند تلقی و خودسرانه می‌شود. اروپایی‌ها علاقه‌مند هستند با طرف ایرانی و بدون آمریکا در برجام باقی بمانند و سعی دارند مکانیسم‌هایی را با توجه به نوع ساختارهای اقتصادی کشورهای اروپایی طراحی و به‌طرف ایرانی پیشنهاد کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید در اولین زمان ممکن که به‌طرف اروپایی اعلام‌شده است پیشنهاد‌ها طرف اروپایی را دریافت نماید و بررسی‌های خود را آغاز نماید.

وی تاکید کرد: اروپا به لحاظ سیاسی و مواضع سیاسی اتخاذشده توسط مجموعه کشورهای خود سخنان زیادی را در دفاع از برجام مطرح کرده است، ولی امروز و در فرصت کوتاه، الزاماً سخن گفتن و اعلام مواضع سیاسی حل مشکلات و مسئله نیست. ایران انتظار دارد در این فرصت کوتاه باقی‌مانده، اروپا پیشنهاد‌ها خود را ارائه کند. پس از دریافت نظرات و چگونگی ارائه تعهدات و تضمین‌های لازم جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در مورد چگونگی ماندن یا خروج از برجام تصمیم‌گیری نماید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.