وندی شرمن معاون سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا در دولت اوباما و مذاکره کننده ارشد این کشور در گفتگوهای منتهی به توافق هسته‌ای ایران  در مصاحبه با شبکه خبری فرانس ۲۴ گفت نگران است میان ایران با عربستان سعودی، امارات و اسرائیل درگیری صورت گیرد.

شرمن گفت خروج ترامپ از برجام به علاوه "تغییر رژیمی" که وی به دنبال آن است با تنش‌های منطقه‌ای در سراسر خاورمیانه ترکیب شده و شرایط را برای درگیری احتمالی "عربی-ایرانی" ایجاد کرده است.

مقام سابق وزارت خارجه آمریکا خروج ترامپ از برجام را "اشتباهی بزرگ" توصیف کرد و گفت که بدون حضور آمریکا زنده نگه داشتن توافق هسته‌ای "کاری بسیار دشوار" است.

وی همچنین افزود: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران بر مذاکرات جاری با کره شمالی تاثیر می‌گذارد زیرا اعتبار واشنگتن در عمل به چنین توافقاتی هم اکنون زیر سوال رفته است.

شرمن همچنین با اشاره به دیدار احتمالی ترامپ و رهبر کره شمالی در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) گفت آمریکا باید امتیاز محسوسی ارائه کند تا این مذاکرات موفق شود. وی همچنین هشدار داد شکست در این مذاکرات ممکن است به دور جدید ای تحریم‌های ضد کره شمالی و احتمالا جنگ میان پیونگ و واشنگتن منجر شود./

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.