محمد غرضی، وزیر اسبق نفت و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در گفتگو با راه دانا؛ در خصوص گره زدن همه مشکلات اقتصادی کشور به برجام اظهار داشت: اقتصاد ایران به خاطر اینکه هزینه های دولت ها بیشتر از درآمدهای آنهاست همیشه دچار مشکلات و تنش های زیادی می شود.

وی در ادامه گفت: در زمان‌هایی که درآمدهای کشور چند برابر هزینه‌ها بود هم دولت‌ها عادت داشتند بیشتر از درآمدها هزینه می‌کردند؛ دهه ۴۰ آغاز این اتفاق بود؛ در این زمان اقتصاد در حال شکل‌گیری بود که یکباره سرمایه گذاری های دولتی به یکباره افزایش پیدا کرد.

وزیر اسبق نفت با اشاره به نحوه شکل‌گیری ذوب آهن گفت: در سال های جوانی ما هزینه زیادی از سمت دولت صرف ساخت ذوب آهن اصفهان شد که اقتصاددان ها در آن زمان به جای ذوب آهن از واژه «ذوب پول» استفاده می کردند؛ چرا که بعد از ساخت آن دائماً تورم بالا می‌رفت.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ ضمن بیان اینکه در دهه ۴۰ زمین در شهر اصفهان هر متر ۳تومان بود عنوان کرد: بعد از احداث نسنجیده ذوب آهن در اصفهان زمین یکباره از متری ۳ تومان به هر متر ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و همین مسئله تورم سنگینی را به وجود آورد. بعد از سال های ۴۰ به مرور زمان زمین به مبلغ هر متر ۵ میلیون تومان نیز در اصفهان رسیده است.

غرضی با تأکید بر اینکه دولت نباید بیشتر از درآمد خود هزینه کند، تصریح کرد: در سال های گذشته دولت درآمد مازاد خود را تبدیل به تورم می کرد که این مسأله از دهه ۸۰ به بعد اتفاق افتاد؛ دولت ها نفت ۱۲۰ دلاری را فروختند و درآمد ها زیاد شد و در ادامه شاهد بودیم دلار ۱۰۰۰ تومانی به شدت افزایش قیمت پیدا کرد.

وی افزود: دهه ۷۰ هم که درآمد دولت ها کم بود، بدون پشتوانه پول چاپ کردند و همین مساله منجر به کاهش قیمت ریال و از طرف دیگر تورم افسار گسیخته در کشور شد؛ در دولت روحانی هم یک دوره وفور و یک دوره رکود داریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ با بیان اینکه از زمانی که روحانی روی کار آمد نقدینگی از ۴۶۰ میلیارد به ۱۷۰۰میلیارد تومان رسید عنوان کرد: کشور ما دچار برجام زدگی شد و برای رها شدن از این مساله باید در اقتصاد با برنامه ریزی پیش برویم و دولت به اندازه درآمد خود هزینه کند و بدهی های خود را به مردم در قالب چاپ اسکناس پرداخت نکند بلکه بعد از تثبیت درآمد خود بدهی مردم را بپردازد.

وزیر اسبق نفت در ادامه تصریح کرد: حقوق کارمندانی که با دلار ۳ هزار تومانی پرداخت می شد امروز با دلار ۶ هزار تومانی پرداخت می شود و این ما به تفاوت به صورت فشار بر زندگی مردم ظاهر می شود؛ چقدر باید دولت ها چشمشان را روی اوضاع زندگی مردم ببندند.

غرضی در ادامه افزود: مردم دیروز ۱۰۰۰ تومان در بانک داشتند و امروز ارزش پولشان به یک سوم کاهش پیدا کرده است؛ مجموعه عوامل پولی، مالی، دولتی و ... به جای اینکه به دنبال تثبیت اقتصاد باشند، جریان های اقتصادی را به هم می ریزند.

وی ضمن تأکید بر این نکته که دولتی که نقدینگی را بالا برده است قطعاً درآمد و هزینه‌هایش با هم سازگار نیست عنوان کرد: وقتی یک مشکل مالی برای مردم پیش می آید مسلماً معترض می‌شوند و اتفاقات دی ماه برای مردم رخ می دهد؛ در این شرایط مسئولان به جای اینکه پاسخگو باشند، فرار می‌کنند و گناه این اتفاق را به گردن دیگری می‌اندازند.

وزیر اسبق نفت با بیان اینکه عکس العمل مردم و بازار در اقتصاد ناشی از عمل دولت در این زمینه است عنوان کرد: مردم خیلی وقت است که فهمیده‌اند دولت به وعده‌های خود عمل نمی‌کند و سیاستمداران هر کدام هر روز به یک رنگی در جامعه ظاهر می‌شوند و برای مردم هزینه تراشی می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ادامه گفت: وقتی مردم به سیستم اقتصادی دولت اعتماد ندارند تا می توانند پول های خود را تبدیل به دلار، طلا و ... می کنند؛ وقتی مردم می فهمند جایی از اقتصاد کشور نقص دارد به بازار می ریزند و برای پول خودشان تصمیم گیری می کنند و اختیار پول خود را به بانک ها یا دولت نمی دهند.

غرضی با تأکید بر اینکه برجام و خروج از برجام عامل اصلی گشایش اقتصادی و یا مشکلات اقتصادی نیستعنوان کرد: در ده سالی که بنده وزیر بودم بیشترین سرمایه گذاری و آبادانی را در نفت، مخابرات و ... انجام دادیم؛ آن زمان با نفت ۲ ریال نه تنها همه هزینه های کشور در می آمد بلکه کسری بودجه هم نداشتیم و سرمایه گذاری های زیادی هم صورت گرفت.

وی ضمن بیان این نکته که رفتار دولت ها با مردم تابع سیاست های آنهاست نه تابع وعده های آنها گفت: دولت ها باید همراه مردم باشند نه اینکه دائماً کسری بودجه خود را با تورم جبران کنند که این موضوع شرعاً خلاف بوده و مسئولان دولتی باید پاسخگو باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در ادامه گفت: هیچ کجای دنیا به مدت ۱۰۰ سال تورم را به مردم تحمیل نمی کنند اما مردم ایران ۱۰۰ سال است که اسیر تورم هستند و این ناشی از عملکرد سیاسی دولت ها و سیاست های متعارض آنها در کشور است که چه در دوران وفور و چه در دوران سختی تورم وجود دارد.

وزیر اسبق نفت با اشاره به گرانی چند باره مسکن در ماه های گذشته گفت: جوان‌ها دیگر توان ساخت مسکن ندارند و مسکن های مهر هم نیمه کاره رها شده است؛ تا قبل از ۱۳۳۰ مسکن جزء اقتصاد دولتی نبود و هرکس به راحتی مسکنی برای خود تهیه می کرد.

غرضی در ادامه افزود: از سال ۱۳۳۷ که دولت ها تحت عنوان کمک به مردم وارد بازار مسکن شدند، دیگر عموم مردم امکان تهیه مسکن را از دست دادند؛ در زمان حال یک فرد باید ۲۵ سال بدود تا بتواند یک مسکن ۵۰ متری برای خود تهیه کند. اگر یک مغازه در دورانی با ۱۰۰ هزار تومان سرقفلی می شد امروز با ۵۰ میلیارد خرید و فروش می شود.

وی با بیان اینکه همه این اتفاقات اقتصادی نتیجه سیاسی کاری های دولت هاست عنوان کرد: اگر پول یک ملت ارزش داشته باشد دیگر نیازی به توافق و معاهده های بیرونی برای کنترل آن نیست و وقتی پول بی ارزش شد برای کنترل کردن آن از بیرون و داخل کشور معاهده و پیمان وضع می کنند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.