«جبران باسیل» امروز (چهارشنبه) در بازدید از منطقه عرسال در شرق لبنان که میزبان تعدادی از پناهجویان سوری است، گفت: نه «سعد الحریری» نخست وزیر و نه هیچ لبنانی دیگر خواهان باقی ماندن آوارگان در لبنان نیستند. همچنان که کسی به دنبال درگیری با کمیساریای عالی پناهجویان نیست اما امروز زمان آن رسیده که بگوییم دیگر کافی است.

وی با بیان اینکه برخی به دنبال طولانی شدن بحران آوارگان هستند، خاطرنشان کرد: ما نمی گوئیم بازگشت به صورت فوری و اجباری صورت گیرد بلکه خواهان مرحله ای و امن بودن بازگشت هستیم اما مشکل اینجاست که آنها (کمیساریا) به ما اجازه نمی دهند که مرحله نخست (از بازگشت آوارگان) را به اتمام برسانیم.

باسیل تاکید کرد که کشورش خواهان کمک سازمان ملل است اما به گفته وی این کمک باید در راستای بازگشت آوارگان و ارائه کمک در سوریه باشد.

وزیر خارجه لبنان افزود: ما از خواسته مان در ضرورت بازگشت آوارگان به کشورشان کوتاه نمی آییم و در عین حال می خواهیم که این بازگشت امن و محترمانه باشد. ما بازگشت آوارگان در شرایط ناامن را نمی پذیریم.

سخنان وزیر خارجه لبنان در شرایطی مطرح شد که وی جمعه پیش در اعتراض به اقدامات کارکنان کمیساریای پناهجویان دستور توقف صدور مجوز اقامت آنها را صادر کرد.

این تصمیم پس از انتشار گزارش هایی درباره مانع تراشی کارکنان کمیساریا در مسیر بازگشت آوارگان و ترساندن آنها از بازگشت اتخاذ شد.

دیروز اما سخنگوی کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل از وزارت خارجه لبنان خواست تا در تصمیم اخیرش در توقف صدور مجوز اقامت اعضای این کمیساریا در لبنان تجدید نظر کند.

«اندری ماهیسیچ» افزود: این تصمیم به کارکنان ما و خانواده های آنها آسیب می زند و تاثیر مستقیمی بر توان کمیساریا در انجام درست وظایفش در لبنان دارد.

لبنان چند سالی است که میزبان یک و نیم میلیون پناهجوی سوری است.

کمبود امکانات و مشکلات اجتماعی و امنیتی ناشی از حضور این تعداد پناهجو باعث شده مقام های لبنانی بارها خواستار بازگشت آنها به کشورشان شوند.

بهبود شرایط امنیتی در سوریه این انتظار را ایجاد کرد که بسیاری از این پناهجویان به کشورشان بازگردند.

با این وجود به تازگی گزارشی در خبرگزاری ملی لبنان منتشر شد که نشان می داد ماموران کمیساریای پناهجویان سازمان ملل در جریان گفت و گو با خانواده هایی که قصد بازگشت به سوریه دارند، آنها را از این کار می ترسانند و بر تصمیم آنها تاثیر گذاشته اند.

این گزارش خشم و نارضایتی برخی مقام های لبنانی از جمله باسیل را در پی داشته است. او گفت که کمیساریا آشکارا سیاست های دولت لبنان را به چالش گرفته است.

از سوی دیگر «سعد الحریری» نخست وزیر دیروز پس از دیدار با «فیلیپ لازارینی» نماینده امور بشردوستانه سازمان ملل و «میرای جیرار» نماینده دفتر کمیساریای پناهجویان سازمان ملل در لبنان گفت که آنها شرکای ما و یاری دهنده به ما در موضوع بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان است.

وی راه حل نهایی پناهجویان سوری را بازگشت به کشورشان توصیف کرد.

چند روز پیش مشاور الحریری در امور پناهجویان از تصمیم باسیل در خصوص کمیساریا انتقاد کرده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.