رویترز گزارش داد، وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای تصریح کرد، نهادهای امنیتی به منظور کنترل مخالفت‌ها، حضورشان را در اطراف ایستگاه‌های سوخت و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی افزایش دادند.

خبرگزاری رسمی مصر به نقل از یک منبع امنیتی اعلام کرد، اقدامات قانونی علیه کسانی که مخالف دستورات بوده و به قیمت‌های مصوب در حمل نقل بین استان‌ها متعهد نباشند، اتخاذ خواهد شد.

دولت مصر شنبه در راستای طرح کاهش یارانه، قیمت سوخت را تا میزان ۶۶.۶ درصد افزایش داد. قاهره اخیرا شاهد افزایش قیمت آب، برق و بلیط مترو بود.

از زمان آزادسازی نرخ پوند مصر در نوامبر ۲۰۱۶ در جریان توافق‌ مصر با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت وام ۱۲ میلیارد دلاری، این سومین مرتبه است که دولت مصر قیمت سوخت را افزایش می‌دهد.

با وجودی که تصمیم مذکور قابل پیش‌بینی بود اما موجب ناامیدی شهروندان مصری شد زیرا تنها چند روز پس از افزایش قیمت برق، آب،‌ مترو و تعدادی از خدمات شهروندی،‌ در قالب اصلاحاتی که دولت می‌گوید ضروری است قیمت سوخت افزایش یافت.

تحلیل‌گران معتقدند، اصلاحات دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در چارچوب توافق‌نامهدریافت وام مذکور به ویژه بر قشر فقیر و متوسط جامعه که حتی در بهترین شرایط کشور به یارانه تکیه دارند، تاثیر سوء دارد.

دولت مصر سه سال است که برنامه اصلاحات اقتصادی را در پیش گرفته که شامل آزادسازی نرخ ارز، کاهش یارانه منابع انرژی و آب، افزایش درآمدهای دولتی و تصویب تعدادی قوانین جدید محرک سرمایه‌گذاری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.