امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پی تنش های ناشی از بحران پناهجویان اعلام کرد: هیچ بحرانی برای پناهجویان وجود ندارد و کشتی های حامل پناهجویان باید به سوی نزدیک ترین و امن ترین بندر بروند.

به عقیده مکرون پناهجویان می توانند وارد هرجای دیگری بجز بنادر فرانسه شوند زیرا پیشنهاد ورود کشتی های حامل پناهجویان به نزدیک ترین و امن ترین بندر به معنی پیاده شدن پناهجویان در بنادر ایتالیا و مالت است. کشتی های سازماهای غیر دولتی به ندرت نزدیک به بنادر فرانسه می شوند. این پیشنهادی است که رئیس جمهوری آنرا فردا در اجلاس سران اروپا در خصوص پناهجویان اعلام خواهد کرد و باعث تشدید تنش با ایتالیا شده است.

پاریس بار دیگر از مسئولیت پذیرش پناهجویان شانه خالی کرده و مکرون در دیدار با پدرو ساچز رئیس جمهوری اسپانیا اظهار داشت: در اجلاس فردا (یکشنبه) پیشنهاد یک برنامه روشن را خواهم کرد که بر اساس آن پناهجویان بتوانند در احترام به مقررات و اصول بشردوستانه وارد نزدیک ترین بندر در مسیر خود بشوند. مکرون همچنین ایجاد یک مرکز در خاک اروپا برای پیاده شدن پناهجویان از کشتی ها را لازم دانسته و عقیده دارد که نیاز به یک مسیر همبستگی و نه مدیریت مورد به مورد کشتی ها است.

وی گفت: فراموش نکنیم که بحران پناهجویان در سطح بحران سال ۲۰۱۱ نیست. کشورهایی مانند ایتالیا به اندازه سال گذشته پناهجو نداشتند چرا که به لطف همکاری های اروپایی موفق به کاهش ۸۰ درصدی مهاجرت ها شدیم. موافق جریمه کردن آندسته از کشورهای اروپایی که سهم خود را برای ورود پناهجویان رد می کنند، هستم.

این اظهارات مکرون بار دیگر منجر به واکنش متئو سالوینی معاون نخست وزیر و وزیر کشور ایتالیا شد که رئیس جمهوری فرانسه را فردی متکبر خواند و گفت: ۶۵۰ هزار نفر در عرض ۴ سال وارد ایتالیا شدند و ۴۳۰ هزار درخواست پناهندگی نیز ثبت شده است و ۱۷۰ هزار پناهنده میهمان هتل ها، پادگان ها و آپارتمان های ایتالیا هستند که هزینه آن بالغ بر ۵ میلیارد یورو است. اگر این برای مکرون یک مساله نیست، از او دعوت می کنیم تا دست از توهین کردن بردارد و در عمل بخشندگی اش را ثابت کرده و بنادر فرانسه را باز کند و دست از راندن زنان، کودکان و مردان در مرز &#۳۹;ونتی میلیا &#۳۹; بردارد.

سالوینی همچنین اعلام کرد که تمام بنادر ایتالیا روی کشتی های حامل پناهجویان بسته است. وی که گرایشات راست گرایانه افراطی دارد بار دیگر به کشتی های متعلق به سازمان های غیر دولتی (Ong) که حامل پناهجویان نجات داده شده در آب های مدیترانه هستند، هشدار داد تا وارد آب های ایتالیا نشوند و بنادر این کشور را فراموش کنند.

وزیر کشور ایتالیا روز شنبه اعلام کرد: هم اکنون کشتی های متعلق به دو سازمان غیر دولتی در مدیترانه در انتظار حمل پناهجویان هستند. کشتی های ۳ سازمان دیگر نیز در بنادر مالت در انتظار مجوز مانده و کشتی لایفلاین با ۲۳۹ مهاجر غیر قانونی در آب های مالت متوقف مانده است. این کشتی ها باید ایتالیا را فراموش کنند. می خواهیم مانع کسب و کار قاچاقچیان (انسان) و مافیایی ها شویم.

گفتنی است که یک کشتی باری بنام الکسندر مارسک با پرچم دانمارک حامل ۱۱۰ پناهجوی نجات داده شده در مدیترانه از روز گذشته مقابل بندر پوتزالو در جنوب ایتالیا متوقف مانده و در انتظار دریافت مجوز برای ورود به بندر است.

وزیر کشور ایتالیا در شبکه فیسبوک خود اعلام کرد که دو کشتی متعلق به دو سازمان غیر دولتی در مدیترانه اوپن ارمز با پرچم اسپانیا و اکواریوس با پرچم جبل‌ الطارق و کشتی های ۳ سازمان دیگر نیز استرال با پرچم انگلیس، سی واچ و سیفاچس با پرچم هلندی هستند. سالوینی برای این کشتی آرزوی شنبه خوبی در مدیترانه کرد.

وزیر کشور ایتالیا روز گذشته نیز در واکنش به اظهارات تند رئیس جمهوری فرانسه عیله گسترش عوام گرایان در اروپا عنوان کرد: مکرون معتقد است کسی که پناهجویان را نمی پذیرد، پوپولیست جذامی است. ولی من از کسی که در مرز با ایتالیا ارتش مستقر کرده درس اخلاق نمی گیرم. ابتدا فرانسه ۱۰ کشتی حامل پناهجویان را بپذیرد، بعد راجب این قضیه صحبت خواهیم کرد.

جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا نیز اعلام کرد: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در یک گفت و گوی تلفنی به من خاطر نشان کرد که پیش نویس تغییرات در معاهده دوبلین که در بروکسل توزیع گردیده و ایتالیا با مفاد آن مخالف بود، سوء تفاهمی بیش نبوده و کنار گذارده خواهد شد.

رئیس جمهوری فرانسه اخیرا علیه گسترش عوام گرایی در اروپا و حتی در ایتالیا، موضع گیری کرده و به رغم اینکه مستقیما از کسی نام نبرد، اظهار داشت: آنها (عوام گرایان) همانند جذام در سرتاسر اروپا، حتی در کشورهایی که دیگر فکر نمی کردیم به آن بازگردند، رشد می کنند. دوستان همسایه ما بدترین مطالب را می گویند و ما عادت کرده ایم. آنها بدترین تحریکات را می کنند ولی هیچ کسی عصبانی نمی شود. اروپایی ها به جای انتقاد از اقدامات دولت های طرفدار اتحادیه اروپا، باید بطور جدی با این پدیده مبارزه کنند.

تنش میان ایتالیا و فرانسه از زمانی آغاز شد که وزیر کشور ایتالیا بنادر این کشور را به روی کشتی های سازمان های غیر دولتی که حامل پناهجویان نجات داده شده در مدیترانه بودند، بست و از سایر کشورهای اروپایی خواست تا آنها را بپذیرند.

وزیر کشور ایتالیا با تاکید بر اینکه کشتی های سازمان های غیر دولتی دیگر اجازه پهلو گیری در بنادر ایتالیا را ندارند، انگشت اتهام را علیه کشتی هلندی لایفلاین بلند و اعلام کرد که صدها پناهجوی این کشتی مورد پذیرش در ایتالیا قرار نمی گیرند. وی تهدید کرد که در صورت ورود کشتی به ایتالیا، توقیف شده و سرنشینان آن نیز به جرم مساعدت برای مهاجرت های غیر قانونی دستگیر می شوند.

گارد ساحلی ایتالیا نیز به کشتی هایی که در منطقه نجات پناهجویان فعال هستند، دستور داد تا به مقامات لیبی مراجعه کنند و وارد آب های ایتالیا نشوند. گارد ساحلی ایتالیا اعلام کرد: از این لحظه بر اساس کنوانسیون سولاس (Safety of life at sea) ناخدای کشتی هایی که در منطقه شمال لیبی هستند باید از این پس به طرابلس و گارد ساحلی لیبی برای امداد مراجعه کنند و به سوی ایتالیا روانه نشوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.