این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: در حالی که تیم‌های فوتبال روسیه و عربستان به سختی نتایج جام جهانی را شکل می‌دهند؛ اما روابط پوتین و ‌محمد بن سلمان ممکن است دارای تاثیر طولانی مدتی بر مناسبات دو کشور داشته باشد. رهبران به وضوح ‌موضوع زیادی برای بحث داشتند. در میان آنها، توافق نامه نوامبر ۲۰۱۶ در مورد کاهش تولید نفت برجسته بود. ‌زیرا که بازار انرژی جهانی به دلیل بی ثباتی در ونزوئلا و تصمیم آمریکا در خروج از برجام می‌تواند شاهد ‌افزایش قیمت نفت شود. در این دیدار مشترک بین پوتین – محمد بن سلمان؛ خالد آل فلاح و الکساندر نواک ‌حضور داشتند. در طی این سفر طرفین بر همکاری با یکدگیر در زمینه توافق نامه وین یا توافق اوپک با برخی ‌دیگر از تولیدکنندگان نفت برای کاهش قیمت با یکدیگر گفتگو کردند.

روسیه به طور خاص ممکن است موازنه منافع خود را با کاهش ۹۰۰۰۰۰ بشکه ‌تولیدات نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا حفظ کند. در این شرایط ایران درصدد است تا میزان ‌تولیدات نفت خود را به همان اندازه حفظ کند و با قیمت‌های بالاتر صادر کند چیزی که دیدگاه دو کشور ‌روس و عربستان را در زمینه افزایش تولیدات جهانی تضعیف می‌کند. دو کشور همچنین توافق کرده اند که ‌تولیدات نفت را افزایش دهند.

هماهنگی طرفین در مسئله انرژی میتواند عامل همگرا در روابط دو کشور باشد، اما آن‌ها در بسیاری از مسائل ‌منطقه‌ای که مواضع و جایگاه آن‌ها در نقطه مقابل یکدیگر قرار دارد. اختلافات سنتی آن‌ها در زمینه حل و ‌فصل جنگ داخلی سوریه، دیدگاه متفاوت آن‌ها در مورد نقش ابران در منطقه و بحران قطر تشدید شده است. ‌روسیه نسبت به محاصره قطر توسط عربستان سعودی مواضع بی طرفانه اتخاذ کرده است.

یکی از مسائل قابل ‌توجه در مورد تحویل سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه به قطر است که در طی آن ملک سلمان بن عبدالعزیر نامه‌ای ‌به امانوئل ماکرون فرستاد که اگر سلاح‌های روسی در اختیار دوحه قرار بگیرد به اقدام نظامی علیه قطر مبادرت ‌می ورزند و وی از مکرون خواست تا قطر را از ایجاد معامله در این زمینه با روسیه خودداری کند. اگر چه روسیه ‌و قطر تنها در مراحل اولیه مذاکرات مربوط به تحویل اس ۴۰۰ هستند، اما مشخص نیست روس حاضر به فروش ‌سامانه به قطر هستند یا نه. تلاش‌های ریاض برای مداخله در توافقات مسکو با ‌سایر کشور‌های منطقه منجر به آشفتگی پوتین شده است.

اما مهم‌تر اینکه اقدامات تهاجمی محمد بن سلمان یادآور اقدامات شاهزاده بندر بن سلطان رئیس اطلاعات عربستان ‌است. این دو کشور بیشتر درصدد نمایش موضوعاتی هستند که با یکدیگر توافق دارند و بر مشکلات و اختلافات ‌طرفین هیچ گونه اشاره‌ای نمی‌کنند.

یکی از مهم‌ترین حوزه اختلافات طرفین مسئله ایران است. ریاض همواره ‌درصدد بوده است تا ایران را تهدید اصلی برای ثبات خاورمیانه در نظر بگیرد، اما مسکو خلاف این نظر را داشته و ‌خواهان ایجاد یک سازمان امنیت منطقه‌ای که شامل ایران و عربستان شود. اما با افزایش فشار اسرائیل به روس‌ها ‌برای خروج ایران از سوریه؛ این احساس در محمد بن سلمان ایجاد شده است که اکنون زمان مناسبی برای ایجاد ‌شکاف بین دو متحد اسد (روسیه و ایران) است. در این راستا سعد حریری نخست وزیر لبنان یک روز قبل از ‌سفر ولیعهد عربستان به مسکو رفت و در طی دیدار با پوتین بر تهدید ایران در منطقه تاکید کرد. ‌

نویسنده معتقد است که بی ثباتی در بازار‌های انرژی ممکن است یک عامل تثبیت کننده بر مناسبات دو کشور ‌باشد که آن‌ها درصدد راه حل‌هایی پراگماتیک برای حل بحران نفت هستند. با این وجود هر دو طرف تحت ‌این توهم هستند که گاهی اوقات هماهنگی و علایق مشترک در صنعت نفت می‌تواند زمینه یک روابط کامل ‌بین طرفین را فراهم کند در حالی که اختلافات سیاسی طرفین در پشت توافقات مشترک بین دو کشور در زمینه ‌افزایش تولید نفت مبتنی بر توافق اوپک پنهان شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.