وزیر کشور در پاسخ به سوالی در خصوص همکاریهای ایران و اروپا در حوزه مبارزه با مواد مخدر و پناهندگان اظهار کرد: من در جلسات متعدد بین‌المللی اعلام کرده‌ام که همکاری‌های ما و اروپا در حوزه مواد مخدر یک همکاری یک‌جانبه است و آنها تلاش موثری در این حوزه انجام نمی‌دهند و امروز شاهد هستیم تولید مواد مخدر در افغانستان به دو برابر میزان سابق و به حدود ۱۰ هزار تن رسیده و امسال نیروهای کشورمان بیش از هزار درگیری با قاچاقچیان داشته و نزدیک به ۱۲۰۰ تن مواد مخدر را که بخشی از آن قرار بود به اروپا برود کشف و ضبط کردند.

وی همچنین با اشاره به آمار نزدیک به ۳ میلیونی مهاجران در ایران گفت: نگاه ما به موضوع پناهجویان و همچنین مبارزه با مواد مخدر یک نگاه انسانی است و کافیست ۲۴ ساعت من به عنوان وزیر کشور چشمم را بر روی این دو موضوع ببندم آن وقت اروپا با یک میلیون پناهنده و دو هزار تن مواد مخدر مواجه خواهد شد.

وزیر کشور با انتقاد از عدم همکاری غربی‌ها در حوزه پناهندگان و حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها ۳ درصد از پناهجویان حاضر در ایران در اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و مابقی بین مردم ایران بوده و زندگی روزمره خود را دارند و تنها در حوزه دانش‌آموزی ما ۵۵۰ هزار دانش‌آموز پناهجویان را تحت آموزش قرار داده‌ایم. این در حالیست که علیرغم تمامی این تلاش‌ها زمانی که ما در تحریم‌های بین‌المللی قرار داشتیم کشورهای غربی از در اختیار گذاشتن سگ‌های موادیاب هم به ما دریغ می‌کردند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: تمام این اتفاقات در شریطی می‌افتد که در طرف مقابل قاچاقچیان به انواع سلاح‌ها و تجهیزات مجهز هستند و در حمله اخیرشان به یکی از پاسگاه‌های شرق کشور در حالیکه خودروهای آنها به دوربین‌های دید در شب مجهز بود و با چراغ خاموش تردد می‌کردند، ۳۰ گلوله آرپی جی ۷ را به سمت نیروهای ما شلیک کردند؛ باید به این سوال پاسخ داده شود که چه کسانی این تجهیزات را در اختیار این اشرار قرار می‌دهند؟

وی با تاکید مجدد بر پیوند قاچاقچیان مواد مخدر با تروریست‌ها گفت: ۳ سال قبل ما این پیوند را در مجامع بین‌المللی‌ اعلام کردیم و نهایتا سال گذشته مجامع بین‌المللی این موضوع را تایید و به آن اذعان کردند.

رحمانی فضلی خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم موضوع تروریست و پناهندگان و همچنین مبارزه با مواد مخدر که یک موضوع بین‌المللی است با مشارکت تمام کشورهای دنیا حل و فصل شود؛ امروز ایران تقدیرنامه‌های بسیاری از سوی مجامع غربی و سازمان‌های بین‌المللی به منظور تلاش موثر با مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و ... دارد ولی مسله اصلی اینجاست که این تقدیرنامه‌هایِ صرف به درد ما نمی‌خورد و این کشورها باید بگویند که آنها در این حوزه چه اقداماتی داشته‌اند؟

وزیر کشور در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مشکلات مرزی ایران با دو کشور شرقی اظهار کرد: ما با مقامات کشور افغانستان و رئیس جمهور این کشور مذاکرات متعددی در سطح وزات کشور، نیروی انتظامی، ستاد کل نیروهای مسلح و ... داشته‌ایم ولی متاسفانه آنها در تامین امنیت مناطق مرزی خود بسیار ضعیف هستند و حتی برای جبران ضعف‌شان کشورمان یکی دو پاسگاه را برای آنها ساخت ولی آنها حتی نیرویی برای استقرار در این پاسگاه‌ها نداشتند.

وزیر کشور با بین اینکه مرزهای جنوب شرق کشور از نظر توپوگرافی نیز مشکلاتی را برای تامین امنیت این مناطق ایجاد می‌کند، افزود: البته در حوزه مرز افغانستان اقدامات بسیار خوبی انجام شده و به دنبال آن ورود ۷۰ درصد مواد مخدر و ۸۵ درصد مهاجران و حتی ۹۵ درصد اقدامات تروریستی در مرز پاکستان انجام می‌شود که در این مرز نیز یک خلاء ۲۵۰ کیلومتری وجود دارد که مسئولیت آن به سپاه پاسداران واگذار شده و این نهاد با قدرت در حال ساخت استحکامات مرزی است که البته برای تکمیل آن نیاز به منابع بیشتری است.

رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان و عدم همکاری کشورهای خارجی با دولت این کشور برای کاهش تولید گفت: ما معتقدیم افغانستان امن و توسعه یافته می‌تواند مقابل مهاجرت و قاچاق مواد مخدر ایستادگی کند. لذا به سازمان ملل پیشنهاد معیشت جایگزین و کشت جایگزین را در نقاط مختلف کشور افغانستان مطرح کردیم.

وزیر کشور اضافه کرد: ما حاضریم یک استان از استان‌های افغانستان را با همکاری سازمان ملل و دولت مرکزی این کشور تحت کشت جایگزین برده و کشت زعفران، انار و هندوانه و ... را به جای کشت خشخاش پیگیری کنیم و تضمین دهیم که درآمد کشاورزان فقیر این کشور از قبل این کشت جایگزین دو برابر شود و خوشبختانه این موضوع نیز در سازمان ملل مصوب شد که البته کسانی که از حاشیه قاچاق مواد مخدر سود می‌بردند اجازه اجرایی شدن این موضوع را ندادند.

وی با انتقاد از کشورهای غربی گفت: نکته حائز اهمیت آن است که گردش مالی مواد مخدر در اروپا و غرب نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار است. در چنین شرایطی کشورهایی که ادعای سیستم ضد پولشویی را دارند چه جوابی دارند در برابر این سوال که ۵۰ میلیارد دلار حاصل از قاچاق مواد مخدر چگونه در سیستم‌های مالی و بانکی آنها گردش می‌کند؟

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سرانجام مرزبان به گروگان گرفته شده کشورمان از سوی برخی گروه‌های تروریستی گفت: پس از آنکه آقای براتی به گروگان گرفته شد تا مدتی هیچ خبری از او در دست نبود و ما از مجاری رسمی و غیررسمی پیگیر وضعیت وی بودیم ولی متاسفانه هیچ مستنداتی از او وجود نداشت.

وی اضافه کرد: البته اخیرا عکسی از وی منتشر شد و خانواده او نیز آن را تایید کردند و ما طی این مدت پیگیر آزادسازی وی بوده‌ایم این در حالیست که گروگان‌گیران وی هیچ شرطی برای آزادی او به ما اعلام نکرده‌اند.

وزیر کشور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر الگوی مصرف مواد مخدر گفت: جایگزین مواد کم خطر به جای مواد پرخطر جزو سیاست‌های ابلاغی ما بوده و خوشبختانه مصرف شیشه که طی چند سال گذشته در رتبه دوم مصرف مواد قرار داشت به رتبه سوم رسیده و قیمت آن از ۱۸ میلیون تومان برای هر کیلو به ۷۰ میلیون تومان رسیده است.

رحمانی فضلی اضافه کرد: علاوه بر این موارد ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در کشور افزایش یافته و تنها در تهران ظرفیت درمان این افراد از ۵۰۰ نفر به بیش از هزار نفر رسیده است و سالانه نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از معتادان در بیش از ۹ هزار مرکز درمان خصوصی کشور تحت درمان قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: علاوه بر این موارد در حوزه مقابله نیز طی سال‌های اخیر با رشد ۱۳ تا ۱۴ درصدی در هر سال مواجه هستیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.