روز گذشته (شنبه نهم تیرماه) به جز استانهای شمال غربی کشور و چند استان غربی، بقیه استانها در نقاط متعدد شهری و گاها روستایی شاهد بروز قطعی های پراکنده آب و برق بودند.

این روزها شدت مصرف آب و برق در کشور به صورت افسارگسیخته بالا رفته، این درحالی است که اغلب مردم ایران اساساً مردمی بََدمصرف و پُرمصرف هستند و امسال نیز به خاطر شرایط کم آبی شدید (دومین سال از نظر شدت کم بارشی در نیم قرن اخیر را سپری می کنیم) ، هم در میزان آب در دسترس برای تأمین نیازهای آبی کشور و هم در میزان برق قابل تولید، با محدودیت های بسیاری مواجه شده ایم.

از یک سو ظرفیت های تولید برق در طی سالهای اخیر بر اساس نیاز رشد سالانه توسعه نیافته و از سوی دیگر کم بارشی موجب شده علاوه بر از مدار خارج شدن حدود ۴ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از نیروگاههای برق آبی، برخی واحدهای حرارتی نیز با کسری آب در فرآیند تولید مواجه شوند و این مسئله، بالطبع در میزان توان خروجی نیروگاهها تأثیر گذار بوده است.

در حال حاضر (بعد از ظهر یکشنبه دهم تیرماه) کلانشهرهایی چون تهران، کرج، اهواز، اصفهان، شیراز، مازندران و ... با قطعی های پراکنده ۳۰ دقیقه ای تا ۳ ساعته برق در برخی نقاط مواجه اند و این قطعی برق در بسیاری از نقاط این کلانشهرها به قطعی آب نیز منجر شده است.

بروز قطعی های متعدد و چندساعته آب و برق را در دومین هفته تابستان ۹۷ در حالی شاهد هستیم که تمامی ظرفیت های موجود کشور برای برقرسانی و آبرسانی مطلوب با آمادگی کامل در مدار بهره برداری است و پیگیری های خبرنگار تسنیم از مجموعه وزارت نیرو حاکی از این است که تا این لحظه (ساعت ۱۵ روز دهم تیرماه) هیچ برنامه ای مبنی بر جیره بندی آب و برق در هیچ نقطه کشور در دستور کار قرار نگرفته و قطعی های به وجود آمده ناشی از رشد مقطعی و شدید مصرف در نقاط مربوطه است. البته در برخی شهرها، در برخی روزهای گذشته از تیرماه، شرایط به حدی در تأمین آب با مضیقه مواجه شده است که جیره بندی مقطعی و چندساعته به منظور دسترسی بهتر و آبرسانی بهینه تا رفع مشکل کسری آب شبکه، در دستور کار قرار گرفته و بلافاصله با گذر از ساعاتِ بحرانی، شرایط به حالت عادی بازگشته است

بیشتر قطعی های آب و برق طی روزهای گذشته در ساعات پیک روزانه مصرف (۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر) رخ داده، اگرچه ساعات بین ۷ تا ۱۱ صبح و ۱۷ تا ۲۱ نیز قطعی های پراکنده و مقطعی گزارش شده است. این آمار نشان می دهد که عامل بروز اغلب قطعی ها، رشد افسارگسیخته مصرف بوده و تنها راه نجات از تکرار قطعی های آب و برق و حتی جلوگیری از گسترش پهنه و مدت قطعی ها، صرفه جویی در مصرف به ویژه در ساعات پیک است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.