دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در توئیتی از موافقت پادشاه عربستان برای افزایش تولید نفت تا دو میلیون بشکه در روز خبر داده است.

ترامپ در توئیتش نوشته است: با ملک سلمان حرف زدم و گفتم به خاطر اختلال در ایران و ونزوئلا، از عربستان می‌خواهم تولید نفتش را تا ۲ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. قیمت‌ها خیلی بالاست، او پذیرفت.»

در همین حال، نوواک وزیر انرژى روسیه می گوید بعد از مذاکراتى که با الفالح وزیر نفت سعودى داشته به این نتیجه رسیده است که طى ماه جولاى صادرات نفت روسیه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

از سوی دیگر روزنامه دولتى الرأى کویت می گوید از فردا اول جولاى دولت کویت صادرات روزانه نفت خود را به میزان ۸۵۰۰۰ بشکه افزایش خواهد داد.

این در حالی است که اوپک اخیرا در نشستی در وین، با تمدید توافق پیشین کاهش نفت تا پایان سال ۲۰۱۸ موافقت کرده بود. در این نشست مقرر شد کشور‌ها تا ۱۰۰ درصد به این توافق پایبند بمانند. بیشتر کشور‌ها تا ۱۵۰ درصد توافق مذکور را رعایت می‌کردند. بدین معنا که بیش از حد تعیین شده، تولید خود را کاهش داده بودند. ایران با رایزنی‌های انجام شده، از کاهش تولید نفت معاف بود تا به سهمیه پیشین خود قبل از تحریم‌ها بازگردد.

این روند باعث شد تا زنگنه وزیر نفت کشورمان دست به قلم شود و در نامه‌ای خطاب به وزیر انرژی و صنعت امارات متحده عربی و رییس کنفرانس اوپک نوشت: هرگونه افزایش در تولید توسط هر عضوی از اوپک فراتر از تعهدات درج شده در بیانیه کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ اوپک ناقض توافق مورد بحث است. زنگنه از طریق این نامه از رییس کنفرانس اوپک تقاضا کرد که به کلیه کشورهای عضو منعکس کند که نسبت به تعهدات خود و تصمیمات گرفته شده توسط اوپک در کنفرانس‌های ۱۷۱ و ۱۷۴ پایبند بوده و از انجام هرگونه اقدام یک جانبه که موجب وارد آمدن آسیب به وحدت و استقلال سازمان اوپک می‌شود، خودداری کند.

با این روند باید منتظر افزایش غیرمنتظره نفت باقی ماند. عربستان با وارد کردن نظر و تفکر ترامپ به موضوع نفت باعث میشود تشتت و تنشی در این بازار شکل گیرد که نه تنها می تواند برای دیگر دیگر اعضا سنگین باشد بلکه خرید نفت را نیز با مشکلاتی برای خردیداران آن ایجاد روبرو کند.

ایران تلاش می کند مسائل مورد توافق حول و حوش نفت در چارچوب تصمیم گیری اوپک و اعضای آن باقی بماند. زیرا که بلوفهای بزرگ در این قالب که عربستان بتواند در شرایط حاضر تولید خود را دومیلیون بشکه افزایش دهد امکان پذیر نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.