محمدباقر نوبخت که در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس سخن می گفت، پیش بینی درآمدهای حاصل از فروش نفت را برای امسال ۴۸ میلیارد دلار، با میانگین صادراتی ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه در روز و به نرخ هربشکه ۵۵ دلار اعلام کرد.

وی با این حال قیمت هر بشکه نفت را در نخستین ماه سال بیش از ۶۴ دلار و دو ماهه بعدی را میانگین ۷۱ دلار اعلام کرد و افزود: در سه ماهه نخست امسال روزانه میانگین دو میلیون و ۴۵۰ هزار بشکه نفت صادر کردیم.

نوبخت نرخ تسعیر را ۳ هزارو­ ۵۰۰ تومان به ازای هر دلار طبق قانون بودجه اعلام کرد و گفت: این میزان نیز با توجه به سیاست های جدید ارزی دولت ۴ هزار و­ ۲۰۰ تومان اعلام شد و این همه یعنی مجموع منابع ریالی کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۴ درصد رشد داشته است.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: از ۴۸ میلیارد دلار بودجه درآمد حاصل از فروش نفت طبق قانون بودجه مقرر شد که ۳۲ درصد معادل ۱۵.۵ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی و ۷ میلیارد دلار برای اجرای طرح های توسعه ای به شرکت ملی نفت اختصاص یابد و این یعنی حدود ۲۶ میلیارد دلار از بودجه سال ۹۷ از محل صادرات نفت تامین می شود.

وی از برنامه های­ مواجهه با فضای تحمیلی احتمالی برای ماه های آینده خبر داد­ و گفت: براین اساس سناریوهایی طراحی شده تا اقتصاد کشور با کمترین تاثیرپذیری به حرکت خود ادامه دهد.

نوبخت خاطرنشان کرد: در همین باره اثر تحریم های احتمالی را علاوه بر بازار ارز بر ۱۴دستگاه از جمله وزارت خانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت ، معدن و تجارت­ و بانک مرکزی بررسی کردیم و­ با ارایه برنامه های کوتاه و میان مدت آثار این تحریم ها را به حداقل برسانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.