بعد از سخنرانی حسن روحانی در چهارشنبه گذشته، جناح اصولگرا موضوع را طرح کردند که رفته رفته به رسانه‌هایشان راه پیدا کرد. آنها از احتمال «معاون اولی قالیباف» حرف زدند. اتفاقی که همان زمان «تخیلی» بودن آن کاملا آشکار بود، اما با این حال رسانه های اصولگرا تلاش می‌کنند حتی با گرفتن تکذیبیه خبر آن را پررنگ‌تر کرده و به سرپا ماندن قالیباف در سیاست تداوم ببخشند.

 در این مسیر نامه‌نیوز در مصاحبه‌ای سفارشی با مدیرمسئول روزنامه خراسان به تکذیب معاون اولی قالیباف پرداخته است. 

این درحالی است که دادن سکان دولت خصوصا «ستاد اقتصاد مقاومتی»‌ و یا «ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی» به دست کسی که مدیریتش در شهرداری تهران؛ نه «مقاومتی» بود و نه «سلامت»، بلکه به شدت «فسادزایی» داشت. تاجایی که بعد از گذشته یک ماه، هیچ کس از ابعاد و سرنوشت ۱۲ پرونده فساد قائم مقام قالیباف که «محرمانه» به قوه قضائیه ارسال شد، اطلاعی ندارد.

پرونده‌هایی که املاک نجومی قطره کوچکی از آن بود. با این همه بعد از سخنرانی حسن روحانی اصولگرایان از آن استقبال کردند و در مصاحبه‌های متعدد کلید واژه «مدیر جهادی»‌ را تکرار می‌کردند. کد مشخصی که به قالیباف اشاره داشت. تیم جدید مستقر در خبرگزاری فارس که به قالیباف نزدیکتر است با انجام مصاحبه‌های متعدد در جهت تقویت کلید واژه «مدیرجهادی» فعال شد.

کار به جایی رسید که برخی از کانال‌های غیررسمی اصولگرایان صحبت از «معاون اولی قالیباف» را مطرح کردند چراکه از سال ٩٢ عبارت «مدیرجهادی» را مختص او می‌دانستند به برخی از این اظهارات که در یک روز در خبرگزاری فارس تکرار شد، توجه کنید: «حاجی‌بابایی: «نیروهای جهادی جایگزین تیم فعلی شوند.» نقوی حسینی: «تیم اقتصادی دولت تغییر کند. باید نیروهای جوان، خلاق و جهادی جایگزین آنها شود.» جلیلی: «مسوولان با اتخاذ تصمیم‌های صحیح و به موقع با رویکرد جهادی اقدام کنند.» ذوالنوری: «کشور فقط نیازمند یک مدیریت جهادی است».

کاربه جایی رسید که کانال‌های تندروتر اصولگیرا (که جز به برانداختن دولت روحانی رضایت ندارند)، بحث معاون اولی مدیرجهادی را یک بحث انحرافی برای تداوم دولت ارزیابی کردند.»

با این حال اصولگرایان همچنان به این بحث که بیشتر به توهم شبیه است تا واقعیت دامن می‌زنند. تیم احمدی‌نژاد در خبری به موضوع پرداخت و نوشت: « شنیده‌ها حاکیست، درپی داغ شدن موضوع انتخابات زودرس، یکی از کاندیداهای اصولگرا که اخیرا شایعه انتصابش در جایگاه معاون اولی منتشر شد، ستادهای خود را فعال کرده است.» منظور آنها از فردی که شایعه انتصابش به معاون اولی مطرح شده، اشاره به همین شایعه اخیر قالیباف دارد.

سایت خبرآنلاین متعلق به پورمحمدی که در دولت دوازدهم به دلیل موضع‌گیری‌هایش به نفع رئیسی در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز حذف شد، به کمک آمده تا شایعه را دامن بزند. این سایت با یک مصاحبه سفارشی بر روی یک «شایعه» بی‌اساس به سراغ محمدسعید احدیان رفته و با وجود آنکه وی این خبر را تکذیب می‌کند با اینحال اصرار دارد به هر نحو ممکن «قالیباف» را به دولت سنجاق کند.

لذا بعد از معاون اولی به سراغ وزارت مسکن شهرسازی برای قالیباف رفته است. اما احدیان آن را هم رد کرده و از موضعی بالاتر معتقد است در صورت حضور قالیباف منافع «چهاردرصدی‌ها» به خطر می‌افتاد و در صورت پیشنهاد نیز آن را قبول نمی‌کرد. 

جالب‌تر اینکه سایر سایت‌های همسو با قالیباف این خبر را به صورت پررنگ در سایت‌ها و کانال‌ها پوشش دادند. درحالی که به خوبی‌ می‌دانند آنچه موجب نارضایتی مردم را از دولت روحانی فراهم کرد،‌ این بود که اتفاقا انتظار داشتند در چینش کابینه عملکرد بهتری داشته باشند. نه آنکه بخواهد سکان بالاترین معاونت خود را به دست اصولگرایان بسپارد.

با این حال دلیل پررنگ کردن این موضوع را در دو تحلیل زیر می‌توان خلاصه کرد: 

۱_  قالیباف بعد از انتخابات انتظار داشت در منصبی که مرتبط با کار عمرانی و یا نهادهای مرتبط با نظام باشد به کار گمارده شود. از همین رو شایعه حضورش در «ستاد اجرایی فرمان امام» و «بنیاد مستضعفان» را اصولگرایان بر سر زبان‌ها انداختند. حالا نمی‌خواهد در سکوت و بی‌خبری بیشتر باقی بماند 

۲ _ قالیباف به دلیل آنکه تا به حال فعالیت حزبی و تشکیلاتی را تجربه نکرده است، در دورن اصولگرایی قافیه را به رئیسی هم باخته است. براساس اخبار منتشر شده، رئیسی جلساتی را برای ورود به مجلس تشکیل داده است. حالا قالیباف ناچار است برای دیده شدن تلاش بیشتری داشته باشد. این وظیفه به رسانه‌های مرتبط با او واگذار شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.