موافقت رییس‌جمهور با تشکیل بازار دوم ارز و توافق بر سر کشف نرخ واقعی در این بازار، مهمترین تصمیم ارزی صحیح طی ماه‌های اخیر محسوب می‌شود که امید می‌رود مقدمه‌ی احیای اقتصاد ایران باشد.

وسوسه دخالت در هدایت نرخ می‌توانست به پاشنه آشیل این تصمیم تبدیل شود؛ اما گفته می‌شود جمع‌بندی جلسات معاون اول رییس‌جمهور، عدم دخالت در تعیین نرخ بوده که با موافقت روحانی هم مواجه شده است. تعیین دستوری نرخ در این بازار می‌توانست باعث تحمیل عدم تعادل به این بازار شده و دور جدیدی از ناکارآمدی‌ها را رقم بزند.

کارشناسان معتقدند باید ارز صادراتی همه صادرات کشور از جمله پتروشیمی‌ها در این بازار عرضه شود و نرخ خوراک این صنایع نیز بر مبنای نرخ کشف شده ارز در بازار دوم قیمت‌گذاری شود.

همچنین کارشناسان اعتقاد دارند دولت باید درآمدهای ارزی از محل فروش نفت را به جز موارد مربوط به کالاهای اساسی و ضروری در همین بازار با نرخ کشف شده عرضه کند که این کار می‌تواند به سالم‌سازی درآمدهای دولت کمک کند.

پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن دقیق این تصمیمات، اقتصاد ایران با خیز قابل توجهی به سمت تراز تجاری مثبت حرکت کند و بخش مهمی از آثار تحریم‌ها خودبخود خنثی شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.