آناتولی نوشت، وزارت خارجه ترکیه امروز چهارشنبه صدور حکم حبس ابد توسط دستگاه قضایی آلمان برای مجازات یک گروه نئونازی و عامل قتل ۸ شهروند تُرک تبار را ناکافی دانست.

وزارت خارجه ترکیه در این بیانیه، حبس ابد برای مجازات گروه نئونازی «NSU» (ناسیونال سوسیالیست‌های زیرزمینی) و عامل قتل ۱۰ نفر از جمله ۸ شهروند تُرک تبار در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ میلادی در آلمان را ناکافی دانسته و به آن اعتراض کرده است.

در این بیانیه با اشاره به آنکه روند دادرسی پرونده اعضای این گروه و حامیان آن پس از گذشت ۵ سال امروز پایان یافت، آمده است: ترکیه و آلمان جنایت مذکور را بزرگترین فعالیت تروریستی نژادپرستانه در این کشور پس از جنگ جهانی دوم دانسته و روند این پرونده را از نزدیک دنبال کرده اند.

بیانیه مذکور می افزاید: حبس ابد برای مجرم اصلی و حبس تعزیری برای ۴ فرد دیگر کافی نیست. این حکم تمام ابعاد پشت پرده جنایت‌های NSU و روابط مخفیانه آن ها را روشن و متهمان اصلی را افشا نکرده است.

گفتنی است «بئاته چه‌په» و سایر اعضای گروه NSU متهم بودند که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷، ۱۰ نفر از جمله ۸ تُرک تبار را در آلمان کشته اند. این گروه همچنین دو بمب‌گذاری در کُلن انجام داده است.

این مساله در چهارم نوامبر سال ۲۰۱۱ میلادی برملا شد. اووه بُرنهارت و اووه موندلُز، دو قاتل پرونده بعد از حمله مسلحانه به یک بانک و پیش از دستگیری خودکشی کرده بودند.

این پرونده از سال ۲۰۱۳ در دادگاه مونیخ در حال رسیدگی بود. بئاته چه‌په تنها متهم زنده این پرونده چند روز پیش از تسلیم شدن آخرین خانه مورد استفاده این گروه تروریستی را به آتش کشیده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.