اندرو پیک، معاون مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان تور خاورمیانه‌ای خود و در گفتگو با خبرگزاری رسمی بحرین، اتهامات واهی مقامات واشنگتن را علیه کشورمان تکرار کرد. اندرو پیک ضمن تأیید رایزنی آمریکا با متحدانش از جمله بحرین برای کاهش آنچه «نفوذ زیانبار» ایران در منطقه خواند، افزود واشنگتن در تلاش است تهران را به پای میز مذاکره بکشاند.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای تنش‌زایی در بحرین و بی‌ثبات کردن این کشور متهم کرد و افزود: از هشتم مه (هجدهم اردیبشهت) که از برنامه جامع اقدام مشترک خارج شدیم، رایزنی های فشرده ای را با متحدان و شرکایمان داشته ایم تا ضمن تشریح راهبردمان (در برابر ایران)، حمایت آنها را نیز در این زمینه جلب کنیم.

وی در ادامه گزافه گویی های خود مدعی شد: یکی از مشکلات توافق هسته ای این بود که مانع از وضع مؤثر تحریم ها بر افراد و شبکه های خاص می شد؛ زیرا، تحریم های آنها بر طبق این توافق لغو شده بود و ما نمی توانستیم دوباره این تحریم ها را به دلیل ارتباط آنها با تروریسم وضع کنیم؛ برای مثال بانک مرکزی ایران. اندرو پیک همچنین با متهم کردن کشورمان به تلاش برای بی ثبات کردن بحرین، افزود: «ما نمی توانستیم تحریم های اقتصادی راهبردی را برای وادار کردن ایران به انتخاب گزینه‌های موجود، اعمال کنیم».

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما درباره چالش های ایجادشده توسط ایران رایزنی کردیم و درباره راه‌های مقابله با آنها و چگونگی پیشبرد طرح‌هایمان به توافق رسیدیم. کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از این تصمیم ما به شدت حمایت کرده اند. وی مدعی شد: آنها (کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس) با تمایل ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و صدور ایدئولوژی موردنظر این کشور در جوامعشان مواجه هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.