متیو چانس خبرنگار روس تبار سی ان ان از محل کاخ ریاست جمهوری فنلاند گزارش داد: ترامپ که فردا وارد هلسینکی می شود، روز دوشنبه با پوتین ملاقات می کند، اما هنوز مشخص نیست دو رئیس جمهوری «غیرقابل پیش بینی» در این مکان درباره چه موضوعاتی گفت وگو کرده و برسر چه موضوعی توافق می کنند.

چانس گفت: این موضوعات می تواند اتهام مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا، سقوط هواپیمای مسافربری در سال ۲۰۱۴ (پرواز شمار ۱۷ خطوط هوایی مالزی از مبداء آمستردام به کوالالامپور که بر فراز اوکراین ساقط شد)، مسموم شدن جاسوس های سابق روسیه در انگلیس با سم اعصاب که مسکو تمامی آنها را رد کرده است، باشد.

خبرنگار رسانه آمریکایی ادامه داد: کرملین اعلام کرده که کنترل تسلیحات و مناقشه در سوریه از موضوعات دستور کار این دیدار است.

چانس افزود: اما احتمال یک مصالحه نامنتظره در این دیدار می رود، ترامپ اخیرا به این موضوع اشاره کرده که در صورت درخواست همتای روس، مساله تعلیق رزمایش در منطقه دریایی بالتیک را (با متحدان واشنگتن) مورد مذاکره قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، جیمز کلپر رئیس اسبق اطلاعات ملی آمریکا نیز ۹ تیر ماه در مصاحبه با فرانس ۲۴ درباره دیدار آتی ترامپ و پوتین گفته بود: بیم آن می رود که اتفاق مشابه ملاقات با رهبر کره شمالی در سنگاپور در هلسینکی هم تکرار شود.

کلپر که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷عهده دار این سمت بود با اشاره به ناآمادگی ترامپ برای چنین دیداری افزوده بود: بیم آن می رود که خواسته یا ناخواسته این نوع طرز ملاقات ترامپ، به دیدار با پوتین نیز تعمیم داده شود.

هرچند رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا سال ۲۰۱۷ در حاشیه نشست های گروه ۲۰ در هامبورگ آلمان و نشست «اپک» (APEC - سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه) در ویتنام دیدار کرده اند، اما ملاقات در هلسینکی نخستین مذاکره رسمی بین سران دو کشور به شمار می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.