نور محمد خولوف  در گفت و گو با پایگاه خبری &#۳۹;راشا تودی&#۳۹; اظهار داشت: اگر چه مذاکرات در مورد فروش سامانه مذکور به قطر پیشرفت خاصی نکرده است اما دو کشور همچنان به دنبال اجرایی شدن این قرارداد، هستند .

این سخنان در حالی است که چندی پیش برخی منابع خبری منطقه اعلام کردند که با فشار آمریکا، قطر از خرید این سامانه موشکی عقب نشینی کرده است.

خولوف افزود: روسیه در مورد فروش مسلسل های کلاشینکف، نارنجک انداز و موشک های ضد تانک قراردادهایی نیز با قطر امضا کرده است.

وی با اشاره به سفر رسمی ماه مارس (اسفند/ فروردین) گذشته امیر قطر و دو بار سفر او در جریان بازی های جام جهانی ۲۰۱۸ به روسیه گفت که دولت و مردم قطر منتظر سفر ولادیمیر پوتین به این کشور در آینده نزدیک هستند.

خولوف در خصوص احتمال مخالفت امارات و عربستان با فروش سامانه اس – ۴۰۰ به قطر گفت: اگر چه باید ملاحظات هر یک از کشورهای منطقه از جمله این دو کشور را مد نظر قرار داد اما فروش این سامانه موضوعی مربوط به روسیه و قطر است و مسکو منافع خود را بهتر از هر کسی تشخیص می دهد.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۹۶ ) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.

این کشورها ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با رد آن اعلام کرد که این شروط در تناقض کامل با حق حاکمیت این کشور است .

روسیه در این تنش جانب قطر را گرفته است و چند ماه پس از بروز تنش با اعزام وزیر دفاع خود به قطر ، قرارداد همکاری های نظامی میان دو کشور به امضا رسید.

ماه گذشته نشریه فرانسوی لوموند فاش کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در نامه ای به رییس جمهوری فرانسه از او خواسته بود مانع فروش سامانه اس – ۴۰۰ به قطر شود در غیر این صورت به دوحه حمله نظامی خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.