این جریان‌ها هرگونه اقدام دولت در مناطق زلزله‌زده را منکر هستند و هرازچندگاه  با اعلام اینکه تنها سپاه به داد مردم زلزله‌زده رسیده است به دنبال تفرقه‌افکنی و گروکشی هستند. این در شرایطی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند تکمیل خانه‌های روستایی  و شهری در مناطق زلزله‌زده نه‌تنها عقب نیست بلکه از پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز جلوتر است و این مسئله در گرو همدلی دولت و مردم بوده است.  

روند دریافت تسهیلات بانکی به‌خوبی و با سرعت در حال انجام است و از ۲۷۰۰ میلیارد تومانی که برای تسهیلات در نظر گرفته‌شده است  ۲۰۰۰ میلیارد آن معرفی‌شده است.  کار نوسازی واحدهای مسکونی روستایی طبق قول دولت در پایان شهریورماه امسال تمام می‌شود و خانه‌های شهری نیز اگرچه پیش‌بینی می‌شد تا پایان سال ۹۸ به پایان برسد، اما بر اساس گزارش‌ها به دلیل همکاری خوب مردم و امیدواری آن‌ها برای تسریع ساخت خانه‌هایشان تا نیمه اول سال ۹۸ تمام می‌شود.

 

 در جریان زلزله کرمانشاه که شامگاه ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۶ در پنج کیلومتری شهر ازگله کرمانشاه  رخ داد ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی و ۸ هزار واحد شهری ۱۰۰ درصد تخریب شد و حدود ۶ هزار میلیارد تومان خسارت به بار آمد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۹۷ درصد از مصوبات دولت در زلزله کرمانشاه اجرایی شده است و این روند در مقایسه با سایر زلزله‌های کشورمان عملکردی  بی‌سابقه محسوب می‌شود. درحالی‌که منابع برای اختصاص تسهیلات به زلزله‌زدگان کرمانشاه تنها سه تا چهار روز بعد از زلزله پرداخت شد در زلزله بم این روند هشت ماه به طول انجامید.  بر این اساس به هر واحد روستایی مبلغ ۳۰ میلیون تومان به‌علاوه هفت میلیون تومان وام بلاعوض و به هر واحد شهری ۴۰ میلیون تومان برای ساخت خانه اختصاص داده‌شده است.  همچنین وام اسباب ۱۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۷ ساله و با سود  ۴ درصد به‌علاوه دو میلیون تومان وام بلاعوض در این زمینه اختصاص داده‌شده است و مجموع این اقدامات دولت باعث امیدواری مردم زلزله‌زده برای داشتن خانه‌هایی مقاوم شده است. 

 

مجید جودی، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن در خصوص آخرین وضعیت تکمیل خانه‌های روستایی و شهری زلزله‌زده در کرمانشاه گفت:  از ۱۲ هزار و ۷۰۰ واحد روستایی  ۱۱ هزار واحد سقف زده‌شده و فونداسیون و اسکلت آن اجراشده است و ۱۰۰۰ واحد آماده بهره‌برداری است. وی با بیان اینکه از شاخص عقب نیستیم گفت:  تا آخر شهریور کار نوسازی خانه‌های روستایی تمام می‌شود.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص روند تکمیل واحدهای شهری  خسارت‌دیده در کرمانشاه نیز گفت: عمده واحدهایی که در شهر نیاز به نوسازی دارند مربوط به سرپل ذهاب است و برنامه‌ریزی‌شده تا پایان سال ۹۸ به اتمام برسد و البته به دلیل همکاری مردم پیش‌بینی می‌کنیم زودتر از موعد در نیمه اول سال ۹۸ نوسازی واحدهای شهری تمام شود. وی دلیل تأخیر نوسازی واحدهای شهری نسبت به روستایی را تعیین حدود مالکیت عنوان کرد و گفت: از ۶۷۰۰ واحد که در مناطق شهری نیاز به نوسازی دارد نوسازی ۴۷۰۰ واحد شروع‌شده  و ۲۰۰۰ واحد اسکلت زده‌شده.

 

 مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن در ادامه در خصوص سهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دولت از نوسازی مناطق زلزله‌زده گفت: سپاه 14 واحد به‌صورت خیریه در روستا ساخت و همچنین بسیج سازندگی نیز ۳۰۰ واحد که برای مددجویان بهزیستی بود را به‌صورت پیمانکاری انجام می‌دهد و درمجموع تأمین منابع چه در خصوص ساخت مسکن و چه در خصوص تأمین کانکس‌ها از سوی منابع دولتی بوده است. 

درمجموع آنچه از وضعیت  مناطق زلزله‌زده کرمانشاه مشاهده می‌شود سرعت تکمیل واحدهای تخریب‌شده است. مردم این استان و دولت دست‌به‌دست هم داده‌اند تا خانه‌های خود را این بار محکم  بسازند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.