محمدتقی فاضل میبدی، استاد حوزه، در روزنامه ایران نوشت: «امروز در حالی به دنبال تقویت وحدت داخلی هستیم که در سال‌های گذشته برخی رفتارها و عملکردهای خودمان زمینه‌ساز بروز اختلافات و کاهش اعتماد عمومی شده است. نیاز به توضیح ندارد که وحدت همیشه سدی سترگ است در برابر فشارهای خارجی و عاملی تأثیرگذار برای برون‌رفت از بحران‌ها و مشکلات. آن چه مشکل‌ساز شد به این برمی‌گردد که در دوره‌هایی منتقدان در حوزه‌های مختلف را تحمل نکردیم و حاضر به گفت‌وگو با آنها نشدیم. یک‌طرفه به قاضی رفتیم و حکم به حذف و طرد دادیم و حالا به دنبال گمشده خود یعنی همان همگرایی و وحدت می‌گردیم.

معاول اول رئیس جمهوری دیروز گفته است که در هفته‌های آینده جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور کنار هم قرار خواهند گرفت و نمایشی از وحدت را مشاهده خواهیم کرد. این سخن را باید به فال نیک گرفت و در انتظار تحقق آن بود اما همزمان باید به آقای جهانگیری و دیگر مسئولان هم یادآوری کرد که وحدت به حرف نیست بلکه عمل می‌خواهد یعنی وحدت جایی شکل می‌گیرد که تحمل حرف مخالف یا منتقد را داشته باشیم و حتی فراتر از آن خودمان هم از منتقدان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بخواهیم که بدون واهمه و نگرانی حرف‌ها و ایده‌های خود را مطرح کنند. شنیدن ایده‌های جدید ضرری متوجه کسی نمی‌کند بلکه حتماً در لابه‌لای آنها نکات سازنده و مفید هم وجود خواهد داشت.

امروز برخی شخصیت‌های سیاسی با سابقه گرفتار برخی محدودیت‌ها هستند که بدون تردید دلبسته نظام و خواستار ترقی و پیشرفت کشور هستند. اینها در این شرایط خطیری که با آن مواجه هستیم، حتماً می‌توانند مفید باشند و همدلی و هم‌افزایی برای برون‌رفت از وضع موجود را بیشتر خواهند کرد. برخی دیگر از اساتید و نخبگانی را داریم که یا در داخل کشور هستند و خود را از توانمندی‌های آنها محروم کرده‌ایم یا در خارج از کشور هستند و ظرفیت‌های علمی و مالی دارند که به دلایل مختلف تسهیل رفت و آمد آنها به کشور با مشکلاتی روبه‌رو است. حال آن که اگر شرایطی فراهم شود که همه کسانی که به کشور و نظام علاقه دارند بتوانند کنار همدیگر قرار بگیرند، صدها ترامپ هم نمی‌توانند ضربه‌ای به کشور وارد کنند.

جا دارد، رؤسای قوا و سایر مسئولان در جلساتی به صورت جدی‌تر به زمینه‌های تحقق وحدت بیندیشند و مصداق اجابت همان دعوتی باشند که خداوند از پیامبر(ص) می‌خواهد «فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فی الأمر.» ای پیامبر! عفو کن! از خدا برایشان طلب استغفار کن و با آنها به مشورت بنشین! به هر روی تأکید می‌کنم که تقویت وحدت و روحیه همکاری ملی در کشور تنها به حرف نیست و نیازمند برخی مقدمات است که مسئولان باید آن را فراهم کنند و البته فواید و خیر آن را نیز ببرند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.