به گزارش خبرگزاری رویترز، برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز پنج‌شنبه اعلام کرد: فرانسه از مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا با واشنگتن استقبال می‌کند، اما این کشور نمی‌خواهد وارد مذاکرات گسترده شود و معتقد است که هرگونه توافق تجاری باید به صورت متقابل و دو جانبه باشد.

برونو لومر در اظهاراتی که از سوی دفتر وزارت دارایی فرانسه منتشر شد اعلام کرد: هر دو طرف، آمریکا و اتحادیه اروپا، باید در این مذاکرات دستاوردی داشته باشند. هرگونه توافق تجاری باید بر مبنای عمل متقابل باشد.

وزیر دارایی فرانسه در این باره افزود بخش کشاورزی باید خارج از مذاکرات تجاری باقی بماند، زیرا اروپا نمی‌تواند موضوع امنیت غذایی و مقررات زیست‌محیطی خود را رها کند  و هرگونه توافق تجاری با واشنگتن باید برای اتحادیه اروپا امکان دسترسی به بازار‌های خرید آمریکا را فراهم آورد.

لومر در ادامه تاکید کرد: شکست‌های گذشته در زمینه دستیابی به یک معامله تجارت آزاد، محدودیت‌های یک قرارداد بالقوه را نشان داد.

او همچنین تاکید کرد واشنگتن باید حسن نیت خود را بویژه در موضوع تعرفه‌های وضع شده از سوی رئیس جمهور خود علیه صادرات اتحادیه اروپا نشان دهد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و ژان کلود یونکر روز چهارشنبه گفتگو‌های تجاری را در موضوع تنش تجاری میان دو طرف شکل دادند و برای کاهش تعرفه‌های تجاری و نیز موانع غیرتعرفه‌ای موافقت کردند.

 فرانسه پیشتر و قبل از برگزاری هرگونه مذاکره تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا از واشنگتن خواسته بود تا تعرفه‌های وضع شده بر آلومینیوم و فولاد را لغو نماید و اعلام کرده بود که اتحادیه اروپا باید از پذیرش مذاکره در حال به اصطلاح داشتن اسلحه بالای سرش امتناع کند.

رئیس جمهور آمریکا از اول سال میلادی جاری روند اجرای تدابیر حمایت‌گرایانه از اقتصاد کشورش را آغاز کرده است. او در چارچوب سیاست اقتصادی خود موسوم به «اول آمریکا» هر اقدامی را که به نفع اقتصاد کشورش باشد توجیه کرده است. افزایش این تدابیر حمایت گرایانه که علیه شرکای تجاری آمریکا به اجرا گذاشته شده است، خشم کشور‌هایی را که شرکای تجاری عمده آمریکا هستند برانگیخته است.

آمریکا به ویژه از اول ماه ژوئن امسال تعرفه‌های سنگین ۲۵ و ۱۰ درصدی بر واردات فولاد و آلومینیوم از اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک به آمریکا اعمال کرده است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.