نورمحمد تربتی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: در دوران نابسامانی اقتصادی باید از تولیدکنندگان به ویژه کشاورزان و دامداران حمایت‌های قیمتی شود تا انگیزه تولید شیر و مواد لبنی را همچنان حفظ کنند.

نماینده مردم گرگان در مجلس، علت افزایش ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی و دامی را نوسانات نرخ ارز و تلاطم‌های قیمت نهاده‌های دامی عنوان کرد و افزود: باید از کشاورزان و دامداران حمایتهای ویژه شود تا انگیزه تولید شیر و لبنیات را داشته باشند. وقتی گفته می‌شود لبنیات، لبنیات از شیر تهیه می‌شود و شیر از دام تولید می‌شود و تولید شیر برای دامدار باید به صرفه باشد به این منظور قیمت خرید شیر باید قیمت به‌روز و واقعی باشد.

وی با بیان اینکه موافق افزایش تدریجی قیمت شیر و لبنیات است، افزود: با افزایش یکباره قیمت شیر و فرآورده‌های دامی مخالفم اما وقتی قیمت شیر چند سال متمادی افزایش داده نمی‌شود و نوسانات ارز که روی نهاده‌های تاثیر مستقیم دارد، اتفاق می‌افتد چاره‌ای جز افزایش قیمت برای انجمن صنایع لبنی باقی نمی‌ماند. اگر قیمت شیر و مواد لبنی بر اساس تورم سالانه افزایش می یافت امروز شاهد ۱۷ تا ۳۲ درصدی قیمت نبودیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس افزایش قیمت شیر و مواد لبنی را برای جامعه غیرقابل قبول دانست و افزود: افزایش نهاده های دامی، قیمت خوراک گاوهای شیرده، قیمت شیر و فرآورده‌های دامی را افزایش داد.

تربتی‌نژاد متذکر شد: حمایت از مصرف کنندگان شیر و فرآورده‌های دامی مقوله دیگری است که دولت باید ساز و کار مناسبی برای آن پیدا کند.

نماینده مردم گرگان در مجلس افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های دامی را قانونی دانست و در عین حال از در دستور قرار گرفتن این مسئله در جلسه کمیسیون کشاورزی سخن گفت و افزود: اگر چه وزارت جهادکشاورزی و شرکتهای وابسته به این وزارتخانه مجاز به تغییر قیمتها هستند اگر چه خوب است قبل از موافقت با افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی در جلسات کمیته دام و طیور کمیسیون کشاورزی حضور می‌یافتند و درباره تصمیماتشان به اعضای کمیته توضیح می‌دانند تا تصمیمات مناسب‌تری اتخاذ می‌شد.

وی ادامه داد: حالا که وزارت جهادکشاورزی و انجمن صنایع لبنی چنین نکردند اگر کمیسیون کشاورزی احتمالا نظر دیگری نسبت به درصدهای افزایش یافته نرخ شیر و فرآورده‌های دامی داشته باشد، بین کمیسیون کشاورزی مجلس و وزارت جهادکشاورزی اختلاف به وجود می‌آید و مردم دچار مشکل می‌شوند.

تربتی‌نژاد در عین حال مطرح شدن این مسئله در جلسه هفته جاری کمیسیون کشاورزی را رد نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.