در همین ارتباط، محسن حاجی‌بابا گفت: هر روز ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت شلوغ است و عده‌ زیادی پرونده به دست صف کشیده‌اند تا بتوانند با دفتر مرتبط با حوزه کاری خود، صحبت کرده، مدارک ارایه دهند و پرونده خود را برای بررسی به آنها بسپارند. در این میان باجه‌هایی نیز تعریف شده که مراجعه‌کنندگان را به بخش مربوطه هدایت کند.

وی افزود: این افراد به دنبال تخصیص ارز خود و بررسی پرونده‌های ثبت سفارش هستند و با توجه به اینکه ثبت سفارش عملا یک پروسه و فرآیند است، هر گونه خللی در این فرآیند، کل زنجیره را با مشکل مواجه کرده و عملا کار ثبت سفارش و واردات کالا را متوقف می‌کند، حتی اگر سایت ثبت سفارش نیز برای ثبت اولیه درخواست، باز باشد.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: اصولا اوضاع تجارت خارجی و تصمیم‌گیری‌های آنی و شبانه برای اقتصاد و صادرات و واردات آنقدر وخیم است که بسته بودن یا باز بودن ثبت سفارش شاید خیلی تاثیری بر کار تجار و فعالان اقتصادی نداشته باشد؛ چراکه تخصیص ارزی صورت نمی‌گیرد. این در حالی است که متاسفانه با اعلام سیاست ارزی، اقتصاد ایران مثل چینی شکسته‌ای است که با هر بخشنامه، در حال بندزدن است.

در عین حال، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس فدراسیون واردات ایران نیز گفت: گزارشاتی از سوی برخی واردکنندگان در برخی گروههای کالایی وجود دارد که بر اساس آن، ثبت سفارش متوقف شده است و فرآیند آن تکمیل نمی‌شود که ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا بتوانیم اظهارنظر دقیقی در این رابطه داشته باشیم.

وی افزود: ما هم با این مساله روبرو شده‌ایم و اکنون در حال بررسی هستیم؛ ولی اکنون نمی‌توان به صورت قطعی اظهارنظر کرد.

همچنین یکی از واردکنندگان نیز گفت: دولت سیاستی را در پیش گرفته که تقاضاها برای واردات را کم کند؛ این کار را هم با کند کردن روند ثبت سفارش و اقداماتی از این دست انجام می‌دهد تا بتواند شرایط را برای کاهش تقاضا مهیا کند.

وی افزود: تقاضاهای کاذب نیز البته در حوزه ثبت سفارش بسیار بالا است و همین امر شرایط را برای انجام کامل مراحل ثبت سفارش سخت کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.