از پله ها که بالا می رویم، همه طیف زائری را می بینیم که با تذکرهای بعضا با صدای بلند ماموران، جابجا می شوند؛ بعضی گوشی های خود را روی دست گرفته اند تا لحظاتی از حضور خود را مغتنم شمرده و تصاویری برای یادگاری و یا اطرافیانشان تهیه کنند و فریاد شرطه در هوا می پیچد &#۳۹;حرکت کن&#۳۹;،&#۳۹;دعا و ذکر ممنوع زائر&#۳۹;.

بقیع این روزها یک نوبت بعد از نماز صبح و یک نوبت هم بعد نماز عصر هر بار به مدت نیم ساعت، بر روی عموم گشوده می شود و در بقیه ساعات شبانه روز در ورودی آن بر روی زائران بسته است. 

ستون جمعیت زائر پس از ورود به قبرستان از میان مسیر تعیین شده بسیار باریک به حرکت در می آید، در حالی که نیروهای امنیتی و پلیس در ورودی قبرستان تجمع فشرده تری دارند.

سمت راست ورودی قبرستان ، محلی است که براساس اسناد و روایات تاریخی ، گفته می شود، مدفن چهار تن از ائمه اطهار(ع) و برخی شخصیت های تاریخی و مقابل آن مدفن شهدای احد است؛ شخصیت هایی چون فاطمه بنت اسد (مادر حضرت علی ع)، ابراهیم فرزند پیامبر ، عباس عموی پیامبر، دختران پیامبر ، ام البنین(مادر حضرت عباس) و همسران پیامبر و عبدالله بن جعفر طیار همسر حضرت زینب و عقیل بن ابی طالب در همین نزدیکی ها است. 

در این مربع از بقیع ، ماموران اجازه درنگ را حتی برای لحظه ای چند ثانیه نمی دهند، اما از این منطقه که دور می شوی، دیگر کسی به دنبالت نیست، کسی تفتیشت نمی کند؛ یک قبرستان بزرگ است و انبوهی سنگ های نامنظم کاشته شده بر دل زمین ، هر کدام به نشانه یک قبر.

در پایان این مسیر باریک به سمت شرقی ترین نقطه قبرستان بقیع ، قبری است متعلق به عثمان ابن عفان خلیفه سوم مسلمین که ظاهرا یک راهنمای وابسته به بخش تبلیغات مسجد النبی به انبوه افرادی که گردش حلقه زده اند، توضیحاتی می دهد و دسته دسته افرادی که از این قبر و آن توضیحات فیلم و عکس می گیرند، اما در گسترده نسبتا بزرگ این قبرستان، همچنان از یک تن نشانی نیست. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.