یونهاپ گزارش داد، این اعلامیه در تاریخ ۲۷ آوریل سال جاری میلادی  و در جریان دیدار میان کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی و مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی تصویب شد.

دو طرف توافق کردند تا در راستای دستیابی به صلحی پایدار و همکاری اقتصادی همکاری کنند.

وبسایت کره شمالی موسوم به Uriminzokkiri اعلام کرد که کره جنوبی باید برای بهبود روابط دو کره در نتیجه اعلامیه پانمونجوم سخت‌تر تلاش کند و به این مساله اشاره کرده که تبعیت کورکورانه سئول از تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه پیونگ یانگ یک مانع بزرگ در اجرایی شدن این اعلامیه است.

این وبسایت در ادامه آورده است: بیش از ۱۰۰ روز است که از تصویب اعلامیه می‌گذرد اما هنوز نه مثمرثمر بوده و نه پیشرفتی در راستای آن حاصل شده است؛ علتش هم تحریم‌های آمریکا و توجه ناعادلانه سئول به آنهاست.

این مطلب یک روز پیش از نشست روز دوشنبه میان مقام‌های عالی رتبه برای بررسی نشست دیگری در آینده نزدیک و بررسی تحقق توافقات نشست قبلی مطرح شده است.

مقام‌های کره شمالی در نشست قریب الوقوع احتمالا به اعمال فشار بر مقام‌های کره جنوبی می‌پردازند تا پروژه‌های اقتصادی را در کره شمالی تسریع بخشند.

این وبسایت در ادامه آورده است: تحقق این اعلامیه یک جانبه صورت نمی‌پذیرد. حالا زمانی برای دستاوردهای سیاسی یا حفظ وجهه نیست بلکه زمانی است که باید صادقانه به سمت بهبود روابط دو کره قدم برداشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.