ابراهیم رحیم پور با اشاره به این که سفر رییس جمهوری به قزاقستان برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و بیانیه مشترک در این زمینه حاصل ۲۱ سال مذاکره در مورد مسائل حقوقی دریای خزر است، اظهار داشت: بحث تقسیم این دریا موضوعی نیست که در این نشست مطرح شده و با یک مذاکره چند ساعته، یک روزه یا چند ساله حل شود؛ تقسیم دریای خزر به مذاکرات بیشتر و به آینده موکول شده است. 

معاون پیشین وزیرامورخارجه به جلسات برگزار شده در خصوص سند همکاری که امروز میان پنج کشور امضاء می شود، اشاره کرد و گفت: از ۵۲ جلسه گروه کاری که در سطح معاونان وزیرخارجه بوده، ۲۲ جلسه بنده حاضر بوده ام و اصل موضوع در دوره آقای روحانی به نتیجه رسید.

رحیم پور ادامه داد: بیشتر تفاهمات در این دوره به دست آمد و این موضوع ناشی از تسلط و اشراف آقای روحانی و ظریف به مسائل حقوقی و حقوق بین الملل بود که کار ما را در پیشبرد این موضوع تسهیل کرد. 

وی با اشاره به این که در افکار عمومی اظهاراتی در خصوص تقسیم بندی دریای خزر مطرح شده است، گفت: با توجه به اختلاف نظراتی که بین ما و دو کشور همسایه، آذربایجان و ترکمنستان وجود دارد ما توافق نکردیم.

معاون پیشین وزیر امور خارجه اضافه کرد: این مساله باعث شد که چهار کشور دیگر هم متقاعد شوند که این بحث همچنان ادامه داشته باشد و آن را به آینده موکول کردیم بنابراین موضوع تقسیم بندی در این نشست مطرح نیست و فقط تعاریف کلی از خط مبدا تفاهم شده است.

رحیم پور با یادآوری این که نشست های قبلی سران پنج کشور در عشق آباد، تهران، باکو و آستاراخان برگزار شده است، گفت: امروز(یکشنبه) سران پنج کشور دریای خزر برای پنجمین بار دور هم جمع می شوند تا سندی را مربوط به مسائل تجاری، محیط زیستی از جمله آب و هوا، ماهیگیری، دریانوردی، امنیتی و حوادث غیرمترقبه به امضا برسانند. 

وی تصریح کرد: در مجموع آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است این که در وضعیت موجود منطقه، پنج کشور مستقل، بدون حضور کشورهای غربی و بدون نظارت هیچ کشور خارج از منطقه، توانسته اند به تفاهم خوبی برسند و در واقع می توان گفت توافق برد - برد است. 

معاون پیشین وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: این که دریا خزر، دریای صلح و دوستی باشد و نعمت های خدادادی با قانون مندی مورد استفاده نسل های آینده منطقه قرار گرفته و هیچ کشور خارجی نیروی نظامی و امنیتی در این دریا نداشته باشد، در بندهای کنوانسیون مذکور درج شده است. 

رحیم پور با اشاره به مشکلات متعددی که در خلیج فارس وجود دارد، گفت: در شمال خوشبختانه این مشکلات را نداریم و درباره سندی که امضاء می شود، هم باید گفت که همه مراحل داخلی آن - البته غیر از مجلس شورای اسلامی که باید تایید نهایی کند - قانونمند شده و امروز به صورت سمبلیک بین پنج کشور امضا می شود و در حاشیه جلسه نیز ملاقات های دو جانبه برگزار می شود. 

وی درباره برخی ادعاها و این که امروز قرار است درباره تقسیم بستر و زیر بستر تصمیم گیری شود، گفت : به هیچ وجه این گونه نیست؛ آنچه آماده شده است و متن فارسی، انگلیسی ، روسی و زبان های دیگر براساس آن تهیه، تایید و در اختیار مقامات مختلف داخلی کشور قرار داده شده، حاکی از آن است که موضوع تقسیم دریا برای بخش جنوبی یعنی ایران و دو کشور همسایه ما انجام نشده و این مساله به مذاکرات بیشتر با سایر کشورها موکول شده است. 

این مقام پیشین در وزارت امور خارجه درباره این که مباحثی مطرح شده که آذربایجان، ترکمنستان و ایران توافقی در این زمینه نداشته باشند و همین گونه ادامه دهند، نیز گفت : اگر به تفاهم برسیم این تفاهم جاری می شود و در صورت عدم تفاهم، هیچ کدام از سه کشور به جز در آب های سرزمینی خود یا منابع مشترک بین دو کشور، اجازه بهره برداری از کف دریا را نخواهند داشت.

رحیم پور گفت: براساس قوانین تا ۱۵ مایل از خشکی هر کشور، خط ساحلی آن محسوب می شود و تا ۱۰ کلیومتر پس از آن نیز حوزه ماهیگیری است و مادامی که توافق نهایی تقسیم خزر حاصل نشده، همین قانون حاکم است. 

وی تاکید کرد : بنابراین در این شرایط تقسیم، فعلا قانونمند نشده و کشورها اجازه ندارند از بستر بعد از آب های سرزمینی خودشان استخراج کنند مگر در قسمت هایی که حوزه های مشترک نفت و گاز بین ایران و آذربایجان یا ایران و ترکمنستان است که با تفاهمات دو جانبه می تواند انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.