«یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن بار دیگر بر حمایت کشورش از اقدام دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرده است. 

 «العتیبه» که کشورش با حمایت از شبه‌نظامیان افراطی در سوریه و شرکت در جنگ علیه یمن از عوامل اصلی ایجاد بی‌ثباتی در منطقه بوده ایران را به حمایت از «گروه‌های تروریستی» متهم کرد.

او در مصاحبه‌ای با VOA ادعا کرد: «ایران همواره از گروه‌های تروریستی و نائبانش در منطقه حمایت مالی کرده و آنها را تأمین مالی کرده است. نقطه مشترکی که تمام آن گروه‌ها دارند، هدفشان برای بی‌ثبات کردن منطقه است.»

سفیر امارات، در حمایت از تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران گفت: «لازم است رفتارهای ایران برایش تبعات داشته باشد.»

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی رو به رو شده و اتحادیه اروپا، انگلیس، آلمان، فرانسه، عراق، سوریه و ... علیه آن موضع‌گیری کرده‌اند.

ایران همواره ادعاهای امارات و عربستان و مقام‌های کشورهای غربی درباره آنچه «حمایت از تروریسم» خوانده شده را رد کرده است. 

این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که دولت‌های عراق و سوریه بارها نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند. 

از سوی دیگر، گزارش‌های منتشر شده حاکی است آمریکا و متحدانش در منطقه از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه اصلی‌ترین حامیان شبه‌نظامیان افراطی و برخی از گروه‌های تروریستی فعال در این کشور بوده‌اند.

امارات و عربستان، به علاوه از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را با هدف بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده‌اند. 

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده‌اند.

از طرف دیگر برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند برخی از سیاست‌های ضدایرانی ترامپ، از جمله خروج از برجام و اعمال تحریم‌ها حاصل لابی‌گری عربستان و امارات بوده است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.