«دیمیتری پسکف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در نشستی خبری از احتمال دیدار «ولادیمیر پوتین» و «قربانقلی بردی محمداف» رؤسای جمهور روسیه و ترکمنستان در سوچی این کشور خبر داد.

وی در این خصوص گفت: برگزاری چنین ملاقاتی در آینده نزدیک، بعید نیست.

بنابه این گزارش، رئیس جمهور ترکمنستان فردا، ۱۵ آگوست با همتای روسی خود دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

در حال حاضر در قلمرو ترکمنستان حدود ۱۹۰ شرکت با سرمایه روسیه فعالیت می کنند. از سال ۲۰۰۹ میلادی بر اساس توافق توزیع تولید در بخش ترکمنی خزر شرکت «آریتی» روسیه (ARETI International Group) فعالیت می کند.

همزمان شرکت روسی گازپروم شریک سنتی تجاری این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی به طور کامل خرید گاز ترکمنستان را قطع کرد.

معاهده استراتژیک میان دو کشور در پایان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به عشق آباد در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی به امضا رسید.

دو کشور همچنین طرح عملیاتی برای توسعه مشارکت اقتصادی میان «عشق آباد» و «مسکو» را مشخص کردند.

انتظاراتی وجود دارد که دو طرف در زمینه پروژه های دقیق، استفاده از امکانات جغرافیایی و زیرساختی بویژه در عرصه صنایع، حمل و نقل و ارتباطات، انرژی، مجتمع کشاورزی، فناوری های جدید و همچنین در چنین حوزه های مانند خودروسازی، ساخت هواپیما و کشتی سازی کارهای انجام خواهند داد.

استفاده از زیرساخت بندرهای دو کشور در شهر های «ترکمنباشی» ترکمنستان و «آستراخان» روسیه نیز از جمله پروژه های آینده دار دو کشور به شمار می رود.

ترکمنستان همچنین آمادگی خود برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و منسوجات به روسیه و عرضه محصولات نفت و گاز و صنایع شیمیایی، کالاهای مصرفی را اعلام کرده است.

حوزه بانکداری و مالی، حمایت از عملیات صادرات و واردات و پروژه های مشترک اقتصادی از جمله بخش اولویت دار همکاری های دو کشور به شمار می رود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.