موشک چینی دی اف-۲۶ با برد سه هزار تا چهار هزار کیلومتر می‌تواند کلاهکی هسته‌ای یا متعارف را به وزن هزار و دویست تا هزار و هشتصد کیلوگرم حمل کند که به معنای آن است چین می‌تواند پایگاه آمریکایی گوام را در صورت جنگ هدف بگیرد یا از این موشک برای هدف گرفتن ناو‌های آمریکایی در دریا استفاده کند.

آوریل گذشته، ارتش چین به یک موشک بالستیک میانبرد جدید مجهز شد که قابلیت حمل یک موشک هسته‌ای یا یک موشک  متعارف را دارد. این موشک پیشرفته دانگ فنگ-۲۶ یا دی اف-۲۶ نام دارد.

مجله نشنال اینترست در این باره مقاله‌ای نوشت. این مجله با استناد به اظهارات وو چیان، سخنگوی وزارت دفاع چین چهار ویژگی کلیدی موشک دی اف-۲۶ و مفهوم آن برای توانمندی‌های نظامی چین را برشمرد.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «نخست آنکه، این موشک به نحوی مستقل توسط چین طراحی و ساخته شده است و پکن کل حقوق مالکیت معنوی آن را داراست. دوم آنکه، این موشک می‌تواند همزمان کلاهک‌های متعارف و هسته‌ای را حمل کند. سوم آنکه این موشک می‌تواند همزمان به اهداف مهم روی زمین و روی کشتی‌های متوسط و بزرگ در دریا حمله کند. چهارم آنکه، چند فناوری جدید در توسعه این موشک به کار رفته است، موضوعی که به افزایش استفاده از این موشک و بهبود تلفیق و شبیه سازی رایانه‌ای آن کمک می‌کند.»

در ادامه مطلب نشنال اینترست آمده است این بدان معناست که چین می‌تواند مستقیما پایگاه نظامی آمریکا را در جزیره گوام هدف قرار دهد یا از این موشک برای هدف گرفتن ناوگان ناو‌های هواپیمابر آمریکایی با پیشران هسته‌ای از کلاس نیمیتز و فورد استفاده کند.

نشنال اینترست خاطرنشان کرد دو نسخه از این موشک وجود دارد که عبارت است از دی اف-۲۶‌ ای و دی اف-۲۶ بی، با کلاهک‌ها و سامانه‌های هدایتگر مختلف. یک نسخه احتمالا برای رسیدن به اهداف ثابت روی زمین طراحی شده و مجهز به کلاهک هسته‌ای یا متعارف دو برابر شده، است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.