ریانووستی گزارش داد، سفارت روسیه در آمریکا روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: دیپلمات های روس روز پنجشنبه با خانم «ماریا بوتین» شهروند روس که به اتهام جاسوسی در آمریکا زندانی است ، دیدار کردند.

در بیانیه آمده است: در این نامه شرایط حبس ماریا بوتینا غیرقابل قبول خوانده شده و از آمریکا خواسته شده به فشار روانی و تحقیر این شهروند روس پایان دهد.

در بیانیه با اشاره به بازرسی های شبانه خانم بوتینا که هر ۱۵ دقیقه یک بار تکرار می شود اشاره شده و آمده است: این گونه بازرسی ها در مورد افرادی که تمایل به خودکشی دارند، اعمال می شود.

علاوه بر آن به زندانی روس اجازه ورود به محوطه زندان و گردش روزانه داده نمی شود و پس از هر دیدار وی با وکیل یا نزدیکان خود، وسایلش به دقت مورد بازرسی قرار می گیرد.

سفارت روسیه خاطرنشان کرده است که در بازداشتگاه با نقض معیارهای انسانی به ماریا بوتینا اجازه دریافت نامه به زبان روسی به بهانه اینکه نامه ممکن است حاوی رمز باشد، داده نمی شود و در این شرایط مدیریت بازداشتگاه به خود زحمت یافتن مترجم نمی دهد.

سفارت روسیه همچنین از کیفیت نامناسب درمان در بازداشتگاه انتقاد و خاطرنشان شده است که بجای معالجه اساسی، داروی بی حسی به بوتینا داده می شود و به همین دلیل پای وی می لنگد.

اواخر تیرماه امسال تنها چند ساعت پس از نخستین نشست دوجانبه سران روسیه و آمریکا در هلسینکی فنلاند، رسانه های آمریکایی خبر دادند یک زن ۲۹ ساله اهل روسیه به اتهام نفوذ در گروه های سیاسی آمریکا برای جاسوسی دستگیر شده است.

براساس گزارش رسانه های آمریکا، او هیچ ارتباطی به تحقیقاتی که در راستای یافتن مدارک دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حال انجام است، ندارد، اما تلاش کرده است با نزدیکی به جمهوری خواهان، برای روسیه جاسوسی کند.

اف.بی.ای در بیانیه ای که پس از دستگیری این دانشجو منتشر کرد، ماموریت این شهروند روس را سوء استفاده از رابطه شخصی برای پیشبرد منافع روسیه عنوان کرد حال آن که «رابرت دریسکول» وکیل مدافع او گفته است موکلش دانشجوی ممتاز در رشته روابط بین الملل است نه مامور روسیه و تنها هدفش بهبود روابط روسیه و آمریکا بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.