مجید قاسمی در همایش عبور از بحران و توسعه ایران که عصر امروز در حسینیه شماره ۲ جماران بر گزار شد با اشاره به خاطرات خود با آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: من از منتقدان سیاست های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست جمهوری ایشان بودم. در واقع منتقد برنامه های تعدیلی ایشان بودم و از سوی دیگر موافق و مرید شیوه سازندگی ایشان بودم.

رئیس سابق بانک مرکزی افزود: ایشان در تصمیم گیری الگو و نمونه بود. در سال ۶۲ که بحث شکل گیری کمیته تخصیص ارز مطرح بود سرزده به شورای اقتصاد آمدند و در اعتراض به اینکه بنا بود بودجه با ۱۲ میلیارد دلار بسته شود، گفتند: اگر بنا است بودجه را اینگونه بنویسیم بهتر است تنگه هرمز را ببندیم و همین اظهارنظر ایشان باعث شد بودجه آن سال به ۲۲ میلیارد دلار تغییر کند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به خاطره ای از دوران ریاست خود در بانک مرکزی گفت: بنا بود محموله طلا از ایران به سوئیس برود تا دلار لازم برای خرید تجهیزات نظامی تامین شود اما نیروهای نظامی در فرودگاه مانع شده بودند و آقای مهندس موسوی از من خواستند در جلسه سران قوا این موضوع را توضیح دهم.

رئیس پیشین بانک مرکزی ادامه داد: آیت الله هاشمی در آن زمان به من فرمودند تصمیم درستی گرفتی و در این تصمیم شجاعت و جسارت وجود دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه موضوع استقراض بعد از انقلاب موضوع پیچیده ای بود، با تشریح خاطره ای از مرحوم آیت الله هاشمی گفت: ایشان در ماجرای استقراض برای ساخت سد کارون ۳ که ابعاد بین المللی برای کشورمان دربر داشت گفت «من آبروی خود را برای سازندگی این کشور گذاشتم.»

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امروز وحدت در کشور ضرورت دارد. من به عنوان یکی از بنیانگذاران حزب اعتدال و توسعه، در سال ۸۴ که موضوع کاندیداتوری ایشان مطرح شد، نحوه رابطه ایشان با رهبری نیز طرح شد و بنا بود سه نفر از اعضای حزب با آقای هاشمی دیدار کنند و جزئیات موضوع را جویا شوند. در آن دیدار ایشان گفتند در دنیا به لحاظ سیاسی به غیر از آقای خامنه ای کسی را ندارم و وظیفه دارم بگویم صاحب عله ایشان هستند و باید نظر نهایی را بدهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.