محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران صبح امروز (یکشنبه) همزمان با هفته دولت و در برنامه حالا خورشید به مجری‌گری رضا رشیدپور حضور یافت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

ظریف در ابتدا به بازماندگان دو قربانی زلزله کرمانشاه تسلیت گفت و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کرد.

رشیدپور: تحلیل خودتان از شرایط چیست؟

ظریف: آن گفت‌وگو در شرایطی بود که تازه به برجام به نتیجه رسیده و شروع به اجرا شده بود و توقعات جامعه از برجام بالا شده بود و ما در دولت و برخی رسانه‌ها شاید در این زمینه نقش داشتند. من سعی کردم واقع‌بینانه برخورد کنم ولی با توقعات بالا با مردم مواجه بودیم. با توجه به خروج آمریکا و فضای روانی شرایط تغییر کرده است. متاسفانه تلاشی در داخل شد که امید مردم را به یأس تبدیل کند. برجام پروژه‌ای بود که در کشور توافق درباره آن در سطح بالا صورت گرفته بود.این توافق منافع آمریکا را در برنداشت. نکاتی به جای اینکه از تمام امکانات برجام استفاده کنیم دعوای سیاسی را ادامه دادیم که باعث یاس در مردم شد. بی اعتمادی ما به آمریکا امر واضحی است. هر کس را در منطقه نگاه کنید یا فکر می‌کند از طریق خرید امنیت برای خود امنیت ایجاد کند یا از طریق تسلیحات و سلاح‌های هسته‌ای، ایران امنیت و توسعه‌اش را وابسته به مردم است و برای همین ۴۰ سال است به مردم فشار آوردند. وظیفه وزارت خارجه این است که فشارهای خارجی را کم کند.

ما همه چیز را از مردم داریم. الان آمریکایی‌ها بیشترین تمرکزی که دارند روی جنگ روانی است و اعمال فشار بر ایران و شرکای بین‌المللی ایران. وقتی تیرشان در همه موارد به سنگ می‌خورد. الان تیرشان در مقابل نزدیک‌ترین متحدانشان به سنگ خورده است و با ایجاد فضای روانی می‌خواهند شرایط را عوض کنند.

ظریف: روش‌های مختلفی هست. آمریکایی‌ها عضو دائم شورای امنیت هستند و تمام امکانات را در اختیار دارند. امروز نزدیک‌ترین متحدان آن در مقابلش ایستاده‌اند. رژیم صهیونیستی قوانین بین‌المللی و منشور ملل متحد را نقض می‌کنند. عربستان در بمباران یمن اساسی‌ترین حقوق بشردوستانه را نقض و مرتکب جنایات جنگی می‌شود آیا به این معناست که آن موازین ایراد دارند یا در جامعه بین‌المللی سازوکار مناسبی برای اعمال فشار ندارند. ما با کانادا در دولت نهم و دهم رابطه سیاسی‌مان قطع شده است ولی درباره برجام دولت کانادا در برابر آمریکا ایستاده است. همه متحدان آمریکا در ناتو در برابر آمریکا ایستاده‌اند. چند کشور در جنوب ما به دلایل کوتاه بینانه و رژیم صهیونیستی در کنار آمریکا هستند. 

اقدامی که اروپایی‌ها کردند اقدام خیلی جزیی در یک حوزه بخصوص، اروپایی‌ها ۱۲ تعهد دادند برای حفظ برجام و مبلغی را تعیین کردند در داخل برخی در بوق ناامیدی می‌دمند. ۱۸ میلیون کمک برای شرکت‌های کوچک و متوسط کرده است. در اروپا موتور پیشرفت شرکت‌های کوچک و متوسط هستند. گروهی در داخل می‌گویند این ۱۸ میلیون یورو ما به ازای برجام است که چنین نیست.

از زمانی که ترامپ اعلام کرده که از برجام خارج می‌شود آمریکایی‌ها به اهدافی که می‌خواستند نرسیدند به همین خاطر پامپئو صحبت کرده است. گفتند گروه اقدام تشکیل می‌دهند. آمریکا فکر می‌کرد در یک سال اول با آزار و اذیت ایران را مجبور می‌کند از توافق خارج شود.

رشیدپور: مردم کاری ندارند که کانادا به آمریکا چه می‌گوید و مردم دنبال این هستند که دلار چقدر است؟ وقتی می‌بینند دلار ده هزار و ۶۰۰ تومان است، اگر قرار بود خوشحال بشوند قرار بود با توتال و شل که برای ما آورده تکنولوژیک داشته باشند خوشحال می‌شدند.

ظریف: وقتی با توتال قرارداد می‌بندید توتال هم قراردادش را با شرکت‌های کوچک و متوسط می‌بندد.دولت آمریکا و اقتصاد آن بزرگ است ولی زمانی که توتال می‌آمد دو کار انجام می‌داد یکی این شرکت‌ها را مدیریت می‌کرد و دوم اینکه امکانات فاینانس و تسهیلات مالی را فراهم می‌کرد. 

سیاست خارجی باید تلاش کند بار را از دوش مردم بردارد ما این تلاش را کرده‌ایم. ما در یک ظرف واقعی زندگی می‌کنیم. سیاست خارجی همه چیز کشور نیست و همه کارها را انجام نمی‌دهد می‌تواند زمینه‌ای برای فشار بیشتر بر کشور یا برداشتن فشار یا اینکه فشارها را در حد ممکن تعدیل کند. در زمان‌های دیگر به دلیل برنامه‌ها و قدرتی که داریم. مجموعه سیاست‌های یک کشور است که روابط خارجی را شکل می‌دهد،‌فقط سیاست خارجی نیست.

اینکه ما می‌خواهیم مستقل باشد و کسی به ما دستور ندهد و حقوق مردم را براساس قوانین داخلی رعایت کنیم و نمی‌خواهیم دیگران از کشور ما از امکانات ما برای خودشان استفاده کنند. همیشه یک قلدری وجود دارد که یک وقت صدام است که به ایران حمله می‌کند. اینکه یک کسی به ایران حمله می‌کند گناه ایران نیست. اینکه رژیم صهیونیستی حقوق فلسطینی‌ها را نقض می‌کند گناه فلسطین و دیپلماسی فلسطینی نیست.

دیپلماسی چطور می‌تواند آمریکا را متوقف کند کاری که می‌کند فشار را کاهش بدهد.

 

اخبار تکمیلی متعاقبا منتشر می گردد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.