غلامرضا رفیعی، حقوقدان ورزشی درباره ابهامات اساس‌نامه فدراسیون فوتبال اظهار کرد: موضوع اساسنامه فدراسیون فوتبال را باید از دو جهت بررسی کرد. یک‌سری می‌گویند که اساسنامه نداریم و اساسنامه کنونی قانونی نیست و به تصویب هیات دولت نرسیده است. در این مورد باید تاریخ تصویب اساسنامه در هیات رییسه را بررسی کنیم. جنبه دیگر هم این که فرض کنیم که به تصویب هیات دولت رسیده باشد اما اگر تصویب هم شده به درد فوتبال نمی‌خورد و تنها به درد اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال می‌خورد.

او در پاسخ به این سوال که چرا اساسنامه فدراسیون فوتبال در صورت تصویب در هیات دولت، باز هم به درد فدراسیون فوتبال نمی‌خورد، توضیح داد: به خاطر این که این اساسنامه انطباقی با اساسنامه فیفا ندارد. فیفا اساسنامه جدید کمیته اخلاق را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده و در این اساسنامه مشخص شده که در کدام بخش‌های اساسنامه‌ها باید تغییر ایجاد شود تا از فساد جلوگیری کند. اساسنامه فدراسیون فوتبال اگر تصویب شده باشد، آپدیت نشده و تنها باعث خودکامگی رییس فدراسیون فوتبال است.

این حقوقدان ورزشی درباره اظهار نظر دبیر هیات دولت مبنی بر این که اساسنامه فدراسیون فوتبال در این هیات تصویب نشده، گفت: هیات دولت دفتر و پیشینه ثبت دارد. اگر چیزی را تصویب کند، منتشر می‌شود و نسخه‌ای از آن برای رییس مجلس، وزیر ورزش و جوانان، رییس کمیته ملی المپیک و... ارسال می‌شود. مگر هیات دولت، هیاتی تصمیم به تصویب یک اساسنامه می‌گیرد؟ اگر این اساسنامه به تصویب هیات دولت رسیده است، چرا یک نسخه از آن را فدراسیون فوتبال منتشر نمی‌کنند؟ اگر مدعی هستند که به تصویب رسیده، تاریخ و سند تصویب این اساسنامه در هیات دولت را منتشر کنید.

رفیعی ادامه داد: با این حال شما فرض را بر این بگذارید که این اساسنامه که به اساسنامه نصیرزاده معروف است، ۶-۵ سال پیش به تصویب هیات دولت رسیده باشد اما با این حال این اساسنامه نواقص زیادی دارد و استقلال کمیته‌های فدراسیون فوتبال را تحت‌الشعاع قرار داده است. فیفا هر سال مواردی را تصویب می‌کند تا با وارد شدن این موارد به اساسنامه از فساد جلوگیری کند. هنوز اساسنامه فدراسیون درباره مبارزه با فساد آپدیت نشده است. متاسفانه کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش از فدراسیون‌ها بازخواست نمی‌کنند که فدراسیون‌ها اساسنامه خودشان و اساسنامه استاندارد فدراسیون جهانی‌شان را برای آن‌ها بفرستند. در این ۵ سال، اساسنامه استاندارد فیفا ۵ بار اپدیت شده اما فدراسیون فوتبال این کار را نکرده است. اگر استقلال کمیته‌های فیفا تامین نمی‌شد، هیچوقت شاهد برکناری بلاتر با آن قدرت نبودیم.

او در ادامه گفت‌وگویش با برنامه "تهران ورزشی" درباره اظهار نظر فغان‌پور، عضو حقوقی فدراسیون فوتبال مبنی بر این که اساسنامه فدراسیون فوتبال مشکل دارد اما به دنبال حل مشکلات آن هستند، اظهار کرد: یعنی چی ما تازه شروع کردیم. فیفا هرسال یک اساسنامه منتشر می‌کند تا درزهای فساد بسته شود. فیفا مریض نیست که این کار را می‌کند. اعضای فدراسیون فوتبال نمی‌خواهند به سادگی دست از اختیارات‌شان بکشند. آن‌ها عاشق عزل و نصب هستند. مگر می‌شود ۵ سال طول بکشد که یک اساسنامه آپدیت شود؟ این عذر بدتر از گناه است.

این حقوقدان ورزشی افزود: اگر فرض کنیم که اساسنامه ۵ سال پیش هم قانونی باشد، باز هم ناقض اساسنامه فیفا هستیم. اساسنامه فدراسیون فوتبال باید در ۸-۷ ماده تغییر کند که مفادی است که به تاج قدرت می‌دهد.

رفیعی درباره قانون منع به کار گیری بازنشستگان توضیح داد: ۱۰۰ درصد اعضای فدراسیون فوتبال شامل قانون بازنشستگی هستند. من نمی‌دانم این پست و منصب تا چه حد برای این افراد مهم است که حاضر نیستند رها کنند و بروند.

او در پایان گفت: وزیر و رییس کمیته ملی المپیک وظیفه نظارتی دارند. آن‌ها باتوجه به این که فدراسیون‌ها از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، موظفند که به فدراسیون‌ها نامه بدهند و اساسنامه‌های فدراسیون‌ها را بررسی کنند. آن‌ها باید بپرسند که چرا در طول ۵ سال گذشته که فیفا ۵ بار اساسنامه‌اش را در راستای تامین کمیته‌هایش به‌روزرسانی کرده است، اساسنامه فدراسیون فوتبال اصلاح نشده است. اگر می‌خواهند که خودکامگی و نبود شفافیت از بین برود باید از فدراسیون فوتبال بخواهند که چرا الزامات فیفا را رعایت نکردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.