نیویورک تایمز گزارش داد، اخیرا در شهر دهلی نو ویدئویی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا منتشر شده که به شکلی تمسخرآمیز لهجه نارندرا مودی، نخست وزیر هند به هنگام انگلیسی حرف زدن را تقلید می‌کند.

همچنین گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه ترامپ ظاهرا عادت پیدا کرده که در یکسری نشست‌های داخلی ادای نخست وزیر هند را در می‌آورد.

سوهاسینا حیدر، دبیر امور خارجی رسانه "هیندو" گفت: در هند این درک کلی ایجاد شده که ظاهرا نارندرا مودی تمایلش را برای تعامل بیشتر با ترامپ از دست داده است.

وی اظهار کرد: هند اکنون به این نتیجه رسیده که ترامپ آنطور که روسای جمهور قبلی آمریکا در رفتارشان با هند حسن نیت داشتند او در رفتار با هند این حسن نیت را ندارد.

قرار است روز چهارشنبه هفته جاری مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به هند سفر کند و احتمالا این وضعیت در سفر آنها به هند یک چالش دیپلماتیک را به وجود خواهد آورد.

همچنین از جمله چالش‌های دیگری که احتمالا در این سفر مطرح خواهند بود مربوط به تنش‌های تجاری هستند و اینکه دو کشور بر سر تاکید آمریکا بر اینکه هند خرید عمده نفت از ایران را متوقف کند اختلاف نظر دارد.

همچنین یک مورد اختلاف دیگر دو کشور تهدیدهای واشنگتن به اعمال تحریم علیه هند در صورت تصمیم هند به خرید تجهیزات و تسلیحات نظامی از روسیه است.

زمانی که نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی او بهبود روابط هند با آمریکا بود. با این حال در هفته‌های اخیر و با کاهش ناگهانی اعتماد و اطمینان دهلی نو به واشنگتن نارندرا مودی تمایل بیشتری به رفتن به سراغ مسکو و پکن و ترمیم روابط کشورش با آمریکا پیدا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.