شورای رقابت دیروز در سیصد و چهل و پنجمین جلسه‌اش به بررسی بازار خودرو و تغییرات رخ داده در هزینه تولید خودروسازان پرداخت و قرار بود نظر نهایی خود را درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اعلام کند. اگرچه این تصمیم در نهایت به اعلام تورم بخشی از سوی بانک مرکزی موکول شد.

این در شرایطی است که قیمت برخی خودروهای داخلی در بازار در هفته‌های گذشته با افزایش حدود دو برابری روبه‌رو شده است. بر این اساس، این سوال مطرح است که اگر شورای رقابت تصمیم به افزایش قیمت خودرو بگیرد، بهتر است چند درصد افزایش قیمت خودرو اتفاق بیفتد و چه مکانیزم‌هایی را برای تعیین مبلغ نهایی خودرو در نظر بگیرد.

یکی از کاربران خبرآنلاین در این خصوص نوشت: «چرا باید گرون بشه؟ با این کیفیت و این نوآوری‌هایی که دارن، باید ارزون بشه.»

کاربر دیگری تصریح کرد: «وقتی بازار رقابتی نباشد و مشتری هم ارزشی برای خود، خانواده و پولش قائل نباشد و از همه مهم‌تر، وقتی نهاد نظارتی با فروشنده دست‌شون آشکارا توی یک کاسه باشد، خودرو هیچ‌وقت ارزان نخواهد شد و حتی کیفیت آن هم کاهش خواهد یافت.»

کاربری متذکر شد: «اتفاقا گران شدن خودرو امر مبارکی و در واقع توفیق اجباری برای مصرف‌کننده‌هاست. با این وضعیت اشتغال و درآمد و کاهش ارزش پول، خرید خودرو از سبد خانواده‌ها حذف و در نهایت به ورشکستگی دو خودروساز از خدا بی‌خبر خواهد انجامید.»

کامبیز، یکی از کاربران خبرآنلاین نوشت: «اتفاقا باید گران شود و برسد به ۴ برابر قیمت فعلی که حداقل بتوانیم نفس بکشیم و از حجم ترافیک غیرضروروی هم راحت شویم و مرگ و میر جاده‌ها هم کاهش یابد. دولت هم تمام توان خود را برای افزایش کیفیت وسایل حمل و نقل عمومی داخل شهری و برون شهری بگذارد.»

مهربانی، کاربر دیگر خبرآنلاین تاکید کرد: «مگه ارابه مرگ هم گرون می‌شه؟ قیمت خودرو آزاد بشه، به‌شرط کاهش تعرفه واردات و ایجاد فضای رقابتی به‌جای رانتی.»

کاربری متذکر شد: «به نظرم قیمت آزاد بشه و بازار تعیین‌کننده باشه و از اون طرف هم واردات خودرو آزاد و بدون تعرفه باشه. این‌طوری منصفانه هست و فرغون‌سازان ببین چطور التماس می‌کنند به مردم؛ نه این‌که هر روز به بهانه‌ای خون مردم رو تو شیشه کنند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.