وو هایتائو روز چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل که با موضوع بررسی وضعیت نیکاراگوئه بنا به درخواست آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: چین سابقه مداومی در حفظ احترام به حق حاکمیت کشورها، استقلال، اتحاد و حاکمیت ارضی آنها دارد. همچنین چین به اصل عدم دخالت در امور داخلی کشورها پایبند است. 

اما نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه سپتامبر بر عهده دارد و کوشیده است تا مسایل کشورهایی که با آنها اختلاف دارند را به شورای امنیت بکشاند، درباره نشست امروز گفت: وقتی حقوق بشر نقض و خشونت از مرزها خارج می شود، بحران یک ملت تبدیل به بحران منطقه و حتی بحران جهانی خواهد شد. 

وی به مساله ونزوئلا اشاره کرد و گفت مدتها از اینکه بحران این کشور تنها بحران خودش بود، گذشته است و امروز مردم برزیل، پرو، کلمبیا و اکوادور نیز درگیر بحران ونزوئلا هستند. 

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد افزود: امروز ما شاهد شروع همان حلقه فجیع در نیکاراگوئه هستیم. گسترش ظلم الگویی قابل پیش بینی دارد. صدای رسانه ها و احزاب مخالف خفه می شود، فساد فرصت های اقتصادی را خفه می کند و سازمان های خارج از دولت همچون دانشگاه ها، موسسات و کلیساها که مردم به آنها تکیه دارند مورد حمله و بدنامی قرار می گیرند. 

هیلی ادامه داد: دولت، نیروهای خود را برای دزدیدن، شکنجه و قتل مخالفان رها می کند، دیکتاتور پشت آنهایی که ترور می کنند و همسایگان را آزار می دهند، پنهان می شود و تمامی اینها از طرف رژیم طراحی و اجرا می شود. 

وی اضافه کرد: زمانی که مردم برای اعتراض برمی خیزند، خشونت بیشتر، دستگیری بیشتر و مرگ بیشتر روبروی آنهاست. اینجاست که مهاجرت آغاز می شود، تمامی اینها در ونزوئلا اتفاق افتاده است و امروز در نیکاراگوئه در حال وقوع است. 

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که از موضع کشور خود سخن می گفت، اظهار کرد: دانیل اورتگا تاکتیک های دیکتاتورهایی را اجرا می کند که روزی خود مخالف آنها بود. ما نباید از این شگفت زده شویم. او و مادورو هر دو از یک گیاه فاسد روئیده اند. هر دو دانش آموزان یک ایدئولوژی شکست خورده هستند و هر دو در ترس از مردم خود زندگی می کنند. 

هیلی ادعا کرد: رژیم اورتگا همواره رسانه ها را کنترل کرده و مدیریت آنها را به خانواده ها، دوستان و متحدان خود داده است. او احزاب مخالف را سرکوب و قانون اساسی کشورش را دستکاری کرد تا سه دوره پنج ساله در قدرت بماند و برای ماندن در قدرت و تسلط بر نیکاراگوئه، همسر خود را معاون اول رئیس جمهوری کرد. 

وی اضافه کرد: راهی که نیکاراگوئه می رود همان راهی ست که سوریه رفته است. شورای امنیت، در حالی که نیکاراگوئه به سمت تبدیل شدن به یک کشور فاسد، دیکتاتور و شکست خورده می رود، نمی تواند و نباید یک ناظر غیرفعال باشد. ما می دانیم این راه به کجا می رود. سیل خروج مردم از سوریه میلیونها آواره جنگی درست کرده است که ثبات خاورمیانه و اروپا را بر هم زده است. نماینده آمریکا با بیان اینکه آواره شدن مردم ونزوئلا بزرگترین حجم آوارگی در تاریخ آمریکای لاتین را رقم زده است، گفت: آمریکا در اتحاد با مردم نیکاراگوئه می ایستد. این تنها به علت باور ما به حقوق بشر و انتظار ما برای حفظ آن نیست بلکه به این علت است که سرنوشت ما با سرنوشت همسایگانمان گره خورده، رشد و شکوفایی آنها رشد و شکوفایی ما و امنیت آنها امنیت ما است.

برخلاف این اظهارات، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه هم طرح مساله نیکاراگوئه را در شورای امنیت، مغایر با اساسنامه این شورا و دخالت آشکار در امور داخلی کشورها دانست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.