خالد جارالله روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع وضعیت انسانی سوریه برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: جامعه بین المللی نسبت به عملیات نظامی در ادلب مضطرب است و سازمان های امدادی بین المللی مهیا شده اند، وضعیت ادلب با حلب، غوطه شرقی و درعا متفاوت است، در ادلب حدود ۳ میلیون نفر زندگی می کنند که نیمی از آنها بی خانمان هستند.

معاون وزیر خارجه کویت با بیان اینکه اگر توافقی بین طرف های درگیری ایجاد نشود، وقوع عملیات نظامی در ادلب، فاجعه آمیز خواهد بود و پیامدهای انسانی برای ساکنان آن به همراه دارد، ادامه داد: اگر این تشدید تنش رخ دهد، افراد غیرنظامی بی گناه باید برای جلوگیری از بمباران توپخانه و برای زنده ماندن تلاش کنند. این چیزی نیست که ما از توافق مناطق امن می دانیم.

جارالله تاکید کرد: امیدوارم بار دیگر شاهد آن نباشیم که مناطق امن به مناطق درگیری تبدیل شوند. ما همچنین با دبیر کل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش برای همکاری خود را با دولت سوریه و تمام طرف ها برای کاهش درگیری ها هم نظر هستیم همانگونه که او با کشورهای ضامن آستانه خواست تا برای یافتن راه حل سیاسی در ادلب گام بردارند.

وی اضافه کرد: همچنین انتظار داریم که آنها به موافقتنامه خودشان مبنی بر منطقه امن بودن ادلب احترام بگذارند، همچنین انتظار داریم آنها به قطعنامه های شورای امنیت احترام بگذارند.

معاون وزیر خارجه کویت بار دیگر بر اهمیت تلاش های دیپلماتیک تاکید کرد و گفت: این تلاش ها باید از هر دو طرف افزایش یابد تا جلوی خونریزی بیشتر گرفته شود. تصاویر مرگ و تخریب از حلب و غوطه شرقی همچنان در اذهان ما باقی است.

جارالله افزود: مردم سوریه به اندازه کافی تحت رنج قرار گرفته اند، نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بین الملل حقوق بشر در طول ۸ سال گذشته بدون هیچ گونه پاسخگویی دیگر کافی است.

وی ادامه داد: حمله نظامی علیه گروه های تروریستی شناخته شده توسط شورای امنیت مجوزی برای نادیده گرفتن تعهدات طرف ها تحت قوانین بین المللی از جمله تناسب و احترام متقابل و حفاظت از افراد غیرنظامی نمی شود.

معاون وزیر خارجه کویت اضافه کرد:اجازه دهید یادآوری کنم غیرنظامیان بی گناه همچون کودکان، زنان و سالمندان که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ادلب را تشکیل می دهند، تروریست نیستند.

جارالله با بیان اینکه حدود ۲ میلیون نفر از سوری ها در نزدیکی مرزها زندگی می کنند، افزود: بدون تردید شرایط انسانی این مناطق در صورت وقوع عملیات نظامی تشدید خواهد شد. 

وی خواستار توجه به حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حافظت از انسان ها و ساختارهای شهری برای دسترسی همه مردم به نیازهای انسان دوستانه شد و گفت: حملات نظام مند علیه مناطق غیرنظامی در استان ادلب و سایر مناطق از جمله مدارس، باید بلافاصله متوقف، پرسنل پزشکی و امدادگران باید مطابق قانون بین المللی بشردوستان محافظت شوند.

معاون وزیر خارجه کویت همچنین خواستار پایان دادن فوری خصومت ها و ارسال کمک های بشردوستانه به مردم ادلب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.