«آلکساندر پتروف» و «روسلان بوشیروف» هفته گذشته ازسوی انگلیس متهم به مسموم کردن سرگئی اسکریپال جاسوس روس به همراه دخترش و پلیسی که برای کمک به آنها در محل حاضر شده بود، شدند.

انگلیسی ها با انتشار تصاویر و عکس هایی از آنان مدعی شدند به شواهدی دست یافته اند که ثابت می کند آنها ماموران ویژه ارتش روسیه هستند و شش ماه پیش برای انجام اقدام تروریستی راهی انگلیس شدند و پس از انجام کار خود، بلافاصله انگلیس را به مقصد روسیه ترک کردند.

دیروز ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در واکنش به پرسش رسانه ها در خصوص اظهارات مقامات انگلیسی در خصوص این دو شهروند روس گفت که بهتر است رسانه های روسی با آنها مصاحبه کنند چرا که آنها افراد عادی جامعه هستند و هیچ ارتباطی به دولت ندارند.

امروز مارگاریتا سیمونیان رئیس شبکه راشاتودی و سردبیر خبرگزاری اسپوتنیک با این دو مظنون روس گفت وگو کرد.

آنها در پاسخ به این پرسش که برای چه منظوری به سالزبری انگلیس رفته بودند، گفتند که با هدف گردشگری از لندن به این شهر رفته تا کلیسای حضرت مریم را ببینند.

پتروف گفت که روز سوم ماه مارس ۲۰۱۸ در سالزبری بودیم اما آن روز به شدت برف می بارید و هوا سرد بود، به همین دلیل مجبور شدیم یک ساعت زودتر این شهر را ترک کرده و به لندن بازگردیم.

روسلان بوشیروف هم خاطرنشان کرد که سفر به سالزبری به توصیه دوستانشان انجام گرفته است. 

وی افزود: در ابتدا برنامه ریزی کرده بودیم که به لندن برویم و خوش بگذرانیم و این یک سفر تجاری نبود. 

بوشیروف همچنین گفت که در شهر سالزبوری حدود نیم ساعت گشتند و با توجه به سرما و توده های برف در سطح شهر تصمیم گرفتند با قطار برقی به لندن برگردند و قبل از ترک شهر حدود ۴۰ دقیقه در ایستگاه راه آهن منتظر ماندند. 

وی همچنین خاطرنشان کرد که هیچ بطری ادکلن از نوع Nina Ricci که پلیس انگلیس ادعا کرده همراهشان بوده، نداشته اند.

بوشیروف سوال کرد که آیا احمقانه نیست که یک مرد ادکلن زنانه همراه داشته باشد؟ علاوه بر آن ممکن بود در گمرک این مساله پیش آید که در چمدان یک مرد چه دلیلی برای وجود ادکلن زنانه است.

پتروف و بوشیروف همچنین گفتند که در عرصه داروها و تقویت کننده های ویژه ورزشی ازجمله پروتئین و ویتامین ها فعالیت می کنند. 

آنها مدعی شدند که بیشتر از این از جزییات کار خود سخن نمی گویند تا مبادا فعالیت تجاری آنها بر اثر از دست دادن مشتریان، آسیب ببیند.

دو شهروند روس همچنین در پاسخ دیگر سیمونیان که آیا به خانه اسکریپال مراجعه داشته اند، گفتند که اسکریپال را نمی شناسند با این حال ممکن است به صورت اتفاقی از کنار خانه اسکریپال در سالزبری عبور کرده باشند. 

آنها خاطرنشان کردند که تا حادثه سالزبری نام اسکریپال را نشنیده بودند. 

دو مظنون پرونده اسکریپال پلیس انگلیس را متهم کردند که زندگی آنها را زیر و رو کرده و مشکلات فراوانی را برای آنها ایجاد کرده است.

این مصاحبه در دفتر کار سیمونیان انجام گرفت و دو شهروند روس شرط گذاشتند که گفت وگوی آنها بدون حضور افراد در استودیو برگزار شود و گذرنامه و مدارک هویت خود را نیز نشان ندادند. 

ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روس و دخترش یولیا از اسفندماه گذشته در شهر سالزبری انگلیس آغاز شد که در جریان آن دولت لندن ادعا می‌کند روسیه طی عملیاتی مخفیانه این پدر و دختر را به‌وسیله گاز نوویچوک مسموم کرده است.

بر همین اساس لندن ۲۳ دیپلمات روس را اخراج کرد و به پیروی از این کشور، آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا هم واکنش مشابهی نشان دادند. 

مسکو اما هرگونه دخالت در این حادثه را رد و انگلیس را به تخریب عامدانه روابط دو کشور متهم کرده است. 

اما ماجرا به اینجا ختم نشد، پس از گذشت شش ماه از وقوع این حادثه، نخست‌ وزیر انگلیس طی اظهاراتی ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و گفت که تحقیقات دستگاه‌های امنیتی این کشور نشان می‌دهد دو مامور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به &#۳۹;جی.آر.یو&#۳۹;، در این حادثه دست داشته‌اند.

به گفته وی، دوم ماه مارس گذشته افرادی بانام‌های مستعار &#۳۹;الکساندر پتروف&#۳۹; و &#۳۹;روسلان بوشیروف&#۳۹; باهدف مسمومیت سرگئی اسکریپال از مسکو وارد فرودگاه گاتویک لندن شدند. 

«ترزا می» افزود، این افراد متعاقباً در هتلی واقع در شرق لندن مستقرشده که بر اساس تحقیقات پلیس ماده نوویچوک در اتاق محل اقامت آن‌ها کشف‌شده است. این افراد به گفته نخست‌وزیر انگلیس، ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه ظهر شنبه سوم مارس وارد شهر سالزبری شده و ۴ و ۱۰ دقیقه این شهر را ترک کردند.

«می» ادامه داد: آن‌ها متعاقباً روز یکشنبه به سالزبری سفرکرده و ماده سمی نوویچوک را ساعت ۱۱ و ۵۸ دقیقه صبح در مجاورت منزل اسکریپال قراردادند. «می» گفت: بر اساس تحقیقات پلیس این زمان، درست لحظاتی پیش از مسمومیت اسکریپال ها می‌باشد.

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه بیان کرد که متهمان در حدود ساعت ۴ و ۴۵ دقیقه به لندن بازگشته و متعاقباً ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه با پرواز «اس یو» ۲۵۸۵ از فرودگاه هیترو لندن راهی مسکو می‌شوند.

وی با بیان این مطالب، بار دیگر مسکو را مقصر اصلی این حادثه قلمداد و تأکید کرد که لندن از طریق رایزنی با سران اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای را علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.