سومریه نیوز گزارش داد، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اظهار کرد: انتخاب محمد الحلبوسی برای ریاست پارلمان و حسن کریم الکعبی به عنوان معاون اول وی را تبریک می‌گوییم. ما منتظر انتخاب معاون دوم هستیم، چراکه این یک گام بسیار مهم در راستای جدول زمانی تعیین شده در قانون اساسی برای تشکیل دولت جدید است.

در این بیانیه آمده است: آمریکا با الحلبوسی زمانی که وی استاندار الانبار بود همکاری قویی داشت. الحلبوسی به طور مؤثری به استان خود خدمت کرد و پس از شکست داعش برای ایجاد ثبات در این استان تلاش زیادی کرد. ما به دنبال همکاری با الحلبوسی در پست جدید و مهمش که در راستای خدمت به ملت عراق است، هستیم.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه ضمن حمایت از "درخواست ملت عراق برای ایجاد اصلاحات به واسطه یک دولت فعال و شفاف"، از مقامات عراق خواست تشکیل دولت جدید بر اساس جدول زمانی مشخص شده در قانون اساسی را سرعت بخشند.

 

پارلمان عراق شنبه در جلسه‌ای محمد الحلبوسی را به عنوان رئیس پارلمان و حسن کریم الکعبی را به عنوان معاون اول وی انتخاب کرد و قرار است امروز (یکشنبه) در نشستی معاون دوم الحلبوسی را نیز انتخاب کند.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی پس از انتخابش به عنوان رئیس پارلمان در گفت‌وگو با شبکه "الحدث" اظهار کرد: احزاب مختلف در پارلمان در حال انجام مذاکرات جدی برای تشکیل یک دولت مورد توافق همه طرف‌ها هستند و در صورت عدم تحقق این امر فراکسیون اکثریت در این باره تصمیم خواهد گرفت.

وی افزود: نقش فراکسیون اکثریت در پارلمان عراق محدود به تعیین نخست وزیر است.

این مقام عراقی در ادامه ابراز امیدواری کرد که انتخاب وی به عنوان رئیس پارلمان گامی در راستای تشکیل دولتی قوی باشد، که بتواند کشور را به سمت جلو پیش ببرد.

الحلبوسی تاکید کرد: ما با هر فردی که بدون سند و دلیل به نهاد قانون‌گذاری افترا می‌زند، برخورد می‌کنیم. ما همچنین با انتخاب افراد لایق و واجد شرایط با فساد که تمامی مؤسسات را فرا گرفته مبارزه خواهیم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.