رادیو بین المللی چین گزارش داد، در روزهای اخیر کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه در دریای جنوبی چین دست به عملیات آزادانۀ کشتیرانی زدند. رن گوئو چیانگ سخنگوی وزارت دفاع چین در این باره گفت: دریای جنوبی جایی نیست که برخی کشورها بر حضور خود تاکید کنند. برخی کشورها درباره «آزادی کشتیرانی و پرواز» جوسازی می کنند. ارتش چین قاطعانه با چنین اقداماتی مخالفت می کند.

این سخنگو خاطر نشان کرد که اوضاع دریای جنوبی با تلاش مشترک چین و کشورهای آسه آن به سمت مطلوبی پیش می رود. این نشان می‌دهد که کشورهای این منطقه، خود توان و روش مناسب را برای ادارۀ مسئلۀ دریای جنوبی دارند. چین به آزادی کشتیرانی و پرواز کشورها در دریای جنوبی طبق قوانین بین المللی احترام می گذارد ولی قاطعانه با اقدامات غیرقانونی به بهانه «آزادی کشتیرانی و پرواز» مخالفت می کند.

سخنگوی وزارت دفاع چین همچنین در کنفرانس مطبوعاتی از آمریکا درخواست کرد که به اتفاق چین با صداقت و عملاً برای بهبود و توسعه روابط ارتشهای دو کشور به عنوان تثبیت گر روابط دو کشور تلاش کند. ارتش چین با اقدامات تحریک آمیز ارتش آمریکا در دریای جنوبی قاطعانه مخالفت می کند و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

آمریکا چندی پیش به طور یک جانبه علیه بخش توسعۀ تجهیزات کمییسون نظامی مرکزی چین و مسؤولان آن اعلام تحریم کرد. ارتش چین بلافاصله فرمانده نیروی دریایی خود را که در آمریکا به سر می برد، فرا خواند. سخنگوی وزارت دفاع چین بار دیگر تاکید کرد که چین قاطعانه با تحریمهای بی پایۀ آمریکا مخالفت می کند.

از سوی دیگر آمریکا در اخیراً اعلام کرد که به تایوان سلاح خواهد فروخت. رن گوئو چیانگ در این باره تاکید کرد که تایوان بخشی از چین است. مسئلۀ تایوان با منافع اصلی چین ارتباط دارد. اقدام آمریکا به شدت اصل چین واحد و مقررات سه بیانیۀ مشترک چین و آمریکا را نقض کرده، در امور داخلی چین دخالت کرده و به حق حاکمیت، منافع امنیتی چین و روابط چین و آمریکا، روابط ارتشهای دو کشور و صلح و ثبات دو ساحل تنگه تایوان زیان می رساند.

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که هواپیماهای جنگی آمریکا در این هفته از هوای دریای جنوب عبور خواهند کرد. رن گوئو چیانگ در این باره گفت که چین اقدامات مقابله ای ضروری را انجام خواهد داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.