امیرحسن کاکایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شاهد بودیم که آمریکا در اولین تحریم خود بر ضد ایران، صنعت خودروی ما را هدف قرار دارد.

وی با بیان اینکه این موضوع نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به خوبی به نقش صنعت خودرو در توسعه اقتصادی و حفظ و گسترش اشتغال در ایران پی برده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر چه از نیمه مرداد ماه تحریم‌های آمریکا بر ضد صنعت خودروی ایران آغاز شد، اما در عمل از اردیبهشت ماه و پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، تمام خودروسازان خارجی فعال در ایران همکاری خود را با خودروسازان داخلی تعلیق کردند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در واقع تحریم صنعت خودروی ایران نه از موعد اعلام شده در نیمه مرداد ماه که از اردیبهشت و پس از خروج رسمی آمریکا از برجام آغاز شد و به دلیل تبعات همین تحریم‌ها است که در دو ماه اخیر تیراژ تولید خودرو در خودروسازان داخلی برخلاف روند سه سال گذشته، سیر نزولی به خود گرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی متاسفانه شاهدیم که برخی سازمان‌های دولتی همچون شورای رقابت نه تنها به صنعت خودرو برای مقابله با تحریم‌های آمریکا کمکی نکرده‌اند بلکه در مسیر حرکت این صنعت نیز مانع‌تراشی کرده و می‌کنند.

کاکایی با بیان اینکه به عنوان مثال قیمت‌گذاری دستوری خودرو در شرایط فعلی به مانع بزرگی بر سر راه بقای صنعت خودرو و قطعه تبدیل شده است، اظهار کرد: در شرایطی که قیمت ارز و مواد اولیه مصرفی صنعت خودرو و قطعه‌سازی بیش از دو برابر افزایش یافته است چطور شورای رقابت انتظار دارد که قطعه‌سازان و در نتیجه خودروسازان محصولاتشان را با نرخ‌های سابق تولید و عرضه کنند!؟.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اصرار بر سرکوب قیمتی و جلوگیری از واقعی شدن قیمت خودرو در کارخانه‌های سازنده به منزله ضربه زدن به صنعت خودرو و قطعه‌سازی و ایجاد شرایط برای خروج منابع مالی از این صنایع به جیب دلالان و واسطه‌های بازار است و ادامه این وضعیت در ماه‌های آینده باعث از بین رفتن هزاران فرصت شغلی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: در شرایطی که صنعت خودرو مورد تحریم و هجمه‌های خارجی قرار گرفته، حداقل انتظار از سازمان‌های داخلی این است که اگر کمکی به این صنعت نمی‌کنند حداقل برای آن مانع‌تراشی نیز نکنند.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین آمار اعلامی وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.