در این یادداشت آمده است: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عربستان سعودی نشان داد که از اقدامات بی ثبات کننده این کشور در خاورمیانه انتقادی نخواهد کرد. وی اختصاص میلیاردها دلار کمک و «در پیش گرفتن راه های متعدد برای پایان دادن به جنگ داخلی مهیب و هولناک در یمن» از جانب عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تحسین کرد اما به این امر که درگیری های جاری در یمن در اوایل سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) با شروع مداخله ائتلافی از کشورهای عربی به سرکردگی عربستان در جنگ، بالا گرفت، اشاره ای نکرد. 

آتلانتیک در ادامه با اشاره به تلفات جنگ یمن نوشت: با افزایش خشم عمومی نسبت به نقش آمریکا در جنگ به رهبری عربستان علیه شورشیان حوثی در یمن، کنگره آمریکا در صدد برآمده تا به متحدان دیرینه این کشور برای پایین آوردن میزان تلفات، فشار وارد کند. ماه گذشته، گروهی از نمایندگان جمهوریخواه و دمکرات بندی را در بودجه دفاعی آمریکا گنجاندند که دولت ترامپ را ملزم می کرد تا تضمین کند که عربستان سعودی و امارات متحده عربی «اقدامات آشکاری» در راستای پرهیز از آسیب رساندن به غیرنظامیان انجام داده و با حسن نیت تلاش هایی را برای دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ، به کار بسته اند. 

کنگره دولت را ملزم کرد تا این تضمین را به عنوان پیش شرطی برای ادامه کمک های نظامی پنتاگون به این ائتلاف قرار دهد. این کمک ها که بخش عمده ای از آن ها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا آغاز شد، شامل سوخت رسانی به جت های سعودی و اماراتی در آسمان، کمک های اطلاعاتی و تجهیز نیروی هوایی عربستان به موشکها، بمب ها و لوازم یدکی ای به ارزش میلیاردها دلار می شود. 

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در تاریخ دوازدهم سپتامبر (۲۱ شهریور) به کنگره اطمینان داد که ائتلاف مذکور در تلاش است تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند و انتقال کمک های بشردوستانه را به یمن میسر کند. اما ادعای وی با هر ارزیابی مستقلی از جنگ یمن در تناقض است. گزارشی که اخیرا از سوی گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد منتشر شده و بررسی های متعدد سازمان دیده بان حقوق بشر، حاکی از این هستند که ائتلاف عربی مرتکب جنایات جنگی شده است.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: دولت ترامپ علاقه چندانی به استفاده از قراردادهای تسلیحاتی به عنوان اهرمی برای دستیابی به یک راه حل سیاسی و یا وادار کردن سعودی ها به جدی گرفتن شمار بالای تلفات غیرنظامیان، نشان نداده است. ترامپ در ماه مارس سال ۲۰۱۷ (۶-۱۳۹۵)تصمیم دولت اوباما را برای تعلیق قرارداد فروش بمب های هدایت شونده لیزری و دیگر تسلیحات به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار به ارتش عربستان، لغو کرد. در پی آن که حوثی ها به چند شهر عربستان موشک های بالستیک شلیک کردند، دولت ترامپ بار دیگر مداخله خود را در جنگ تشدید کرد. روزنامه نیویورک تایمز با انتشار خبری گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به طور مخفیانه نیروهای ویژه خود را به مرز عربستان و یمن اعزام کرده است تا به ارتش سعودی در یافتن و از بین بردن مراکز موشکی حوثی ها کمک کنند. 

چندین عضو مجلس نمایندگان آمریکا که از پررنگ شدن نقش این کشور در جنگ یمن نگران بودند در هفته ای که گذشت با این استدلال که کنگره هیچوقت مجوز پشتیبانی از ائتلاف سعودی را صادر نکرده است، به ترامپ فرمان دادند تا نیروهای آمریکایی را از منطقه خارج کند. 

پس از پشتیبانی اخیر ترامپ، سعودی و امارات از قبل نیز انگیزه کمتری برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان و بروز فجایع انسانی جدید خواهند داشت. اگر روشن شود که آمریکا از جنگ بی پایان در یمن حمایت نمی کند و کمک نظامی مورد نیاز برای ادامه جنگ را تامین نمی کند، احتمال این که عربستان و متحدانش به یک فرآیند صلح تن دهند، بیشتر می شود. اما شواهد کمی حاکی از فشار آوردن ترامپ به متحدان عربستانی و اماراتی خود دستکم در مورد موضوع یمن، وجود دارد. تنها راه باقی مانده کنگره این است که در آن روز به روز به تعداد افرادی که از خود می پرسند چرا قدرتمندترین کشور دنیا به تداوم یکی از بدترین بحران های انسانی در جهان کمک می کند، افزوده می شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.