عربستان سعودی در سایه فشارهای روزافزون بین‌المللی علیه خود به دلیل جنایات جنگی علیه شهروندان یمنی، دیروز (دوشنبه اول اکتبر)، به وجود برخی اشتباهات در جنگ یمن اعتراف کرد.

 خبرگزاری «رویترز» با بیان مطلب فوق نوشت که عربستان سعودی اعلام کرد که با جدیت تلاش می‌کند تا اشتباهاتی را که ائتلاف نظامی‌اش در یمن مرتکب و به کشتن شهروندان و کودکان یمنی منجر شده، تصحیح کند.

بر اساس این گزارش، کمیته مسئول حقوق کودکان سازمان ملل، دوشنبه پیش، کارنامه عربستان درباره پایبندی به پروتکل کودکان در درگیری‌های مسلحانه را بررسی کرد و بار دیگر از کشته شدن کودکان طی حملات نیروهای ائتلاف سعودی به یمن انتقاد کرد.

«کلارنس نلسون» نائب رئیس این کمیته گفت: این امر سالهاست که ادامه دارد اما هیچ اطلاعاتی درباره مجازات یا مقابله با عاملان یا مسئولان چنین اقداماتی وجود ندارد.

«عسیکر العتیبی» از مقامات مسئول در وزارت دفاع عربستان نیز به این کمیته که شامل ۱۸ کارشناس مستقل است، اعلام کرد که ائتلافی که ریاض هدایت آن را برعهده دارد به حقوق بشر پایبند است و این ائتلاف فهرستی شامل ۶۴ هزار مقر در یمن از جمله مدارس و بیمارستانها دارد که هدف قرار دادن آنها ممنوع است.

وی در ادامه ناگزیر شد که اعتراف کند: تحقیقات این ائتلاف نشان می‌دهد برخی اشتباهات غیرعمدی در برخی از عملیات‌های صورت گرفته در یمن، روی داده است و تیم مشترک ارزیابی این حوادث نیز بر ضرورت بازخواست عاملان این اقدامات اشتباه و دادن غرامت به قربانیان تاکید دارد.

ائتلاف عربستان از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ به بهانه بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن؛ این کشور را هدف حملات سنگین هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است. 

این حملات تاکنون به کشته شدن هزاران غیرنظامی و زخمی‌ شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور  را به همراه داشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.