مراجعه به میدان فردوسی و خیابان‌های مجاور نشان می‌دهد که از دیروز جمع زیادی از مردم وارد این مکان شده‌اند تا دلار، یورو و پوند خود را بفروشند.

در اولین نگاه جمعیت زیادی را می‌توان دید که مدام با یکدیگر صحبت کرده و حرف اول و آخرشان دلار و قیمت آن است.

دلال‌ها که از ظاهرشان پیداست ضرر سنگینی کردند هر کدام در پاتوق خود ایستاده و قیمت‌های بسیار پایینی را به مردمی که قصد فروش ارزهایشان را دارند می‌دهند.

با یکی از این دلا‌ها گفتگو کردیم و پرسیدیم وضعیت چه می‌شود، او گفت: همین الان ۱۰۰ میلیون تومان ضرر کرده و اصلا امیدی به بهبود وضعیت ندارد؛ البته بهبود وضعیت از نظر این دلال به طور حتم افزایش مجدد قیمت است چرا که او دلار را در قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان خریده، ولی الان او و همکارانش نرخ خرید را به مردم حول و هوش ۱۱ هزار تومان اعلام می‌کنند.

قیمت ۱۱ هزار تومان درحالی اعلام می‌شود که در کانال‌های تلگرامی قیمت‌های پرتی برای این ارز داده شده و همین مردم را با ابهام مواجه کرده که بالاخره قیمت چند است.

البته پرتی قیمت‌ها فقط مختص خرید ارز نیست چرا که اگر همین الان کسی بخواهد از فردوسی دلار یا یورو بخرد با قیمت‌های بسیار پرت تری مواجه می‌شود. مثلا یکی از همین دلال‌ها به سوال مردم درباره اینکه خرید چند پاسخ می‌دهد ۱۱ هزار تومان، ولی وقتی از همان فرد سوال می‌پرسید دلار برای فروش چند، عدد بسیار بالاتری می‌گوید.

زمانی که علت این تفاوت فاحش را سوال کردیم گفت، هیچ یک از همکاران ما حاضر نیست که با این قیمت ارز خود را بفروشد.

صرافان خیابان فردوسی اقلب دست از خرید و فروش کشیده‌اند و مردم بیهوده و با این امید که صرافان ارزشان را بخرند وارد مغازه‌ها شده و مدام سوال می‌پرسند دلار چند یورو چند پوند چند؟

به همین دلیل است که مردم مدام از میدان فردوسی تا چهار راه استانبول در رفت و آمد هستند و با نگرانی از ارزان‌تر شدن و ضرر بیشتر تلاش دارند موجودی ارزی خود را به ریال تبدیل کنند.

مردمی که در خیابان فردوسی گوشی به دست در حال رفت و آمد هستند هر یک تحلیل‌های مختلفی از وضعیت بازار دارند، اما نکته مشترک در صحبت‌هایشان این است که علاوه بر دولت و مجلس مردم نیز مسبب گرانی‌های اخیر شده‌اند و اگر از همان ابتدا نمی‌خریدند هرگز دلار رنگ ۱۹ هزار تومان را نمی‌دید.

میدان فردوسی از صبح امروز علاوه بر رفت آمدو‌های مردم شاهد حضور خبرنگاران داخلی و خارجی که دوربین به دست از کاهش چشمگیر نرخ ارز گزارش تهیه کرده و پای حرف مردم نشسته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.