قاسم جانبابایی در کارگاه کشوری کلینیک‌های تخصصی دیابت دو، با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مرگ و میر به سبب بیماری‌های غیر واگیر و ۵۰ درصد هزینه‌های سلامت نیز مربوط به این بیماریها است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌ها، فضای فیزیکی و نیروی انسانی باید به سمت این مساله سوق پیدا کرده و مراکز به یکدیگر مرتبط شوند.

وی تصریح کرد: در حوزه بیماری‌های غیر واگیر از جمله دیابت تاکنون گام‌های خوبی در وزارت بهداشت برداشته شده است و قدم اول آن است که دسترسی عادلانه مردم به خدمات بیماری‌های غیرواگیر با قیمت مناسب فراهم شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، پژوهشگاه دیابت را از افتخارات کشور دانست و تاکید کرد: آنچه که لازم است مرتبط کردن این مراکز تخصصی دیابت به یکدیگر است؛ افتراق آنها منابع ما را به سمتی که می‌خواهیم پیش نمی‌برد.

جانبابایی با تاکید مجدد بر اینکه سرمایه‌گذاریها در حوزه درمان باید در قالب شبکه در بیاید، گفت: یک شکل نظام ارجاع این است که خدمات دیابت، فشار خون و سلامت روان را با یکدیگر پیوند دهیم.

وی سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوب طی چند سال اخیر در حوزه درمان را یادآور شد و ادامه‌ داد: این سرمایه‌گذاریها دسترسی مردم به خدمات را راحت‌تر کرده و در حال‌ حاضر نیز تقریبا نزدیک به ۵۰۰ کلینیک ویژه‌ در کشور وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت، افزود: از زمان شروع طرح سلامت، ساخت ۲۴۹ کلینیک ویژه‌ در دستور کار قرار گرفته است که از دو سوم آنها بهره‌برداری شده است و باقی آن نیز تا پایان امسال و اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی تاکید کرد: بنابراین بنای ما بر این است که کلینیک‌های موجود در مراکز و بیمارستانها را توسعه دهیم که در این میان ایجاد شبکه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جانبابایی در ادامه‌ همچنین سامانه ثبت و رصد بیماران را مهم توصیف کرد و یادآور شد: آنچه که اهمیت دارد مدیریت صحیح بخش خصوصی در ارائه خدمات است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره ابلاغ آیین‌نامه‌ کلینیک‌های غیر واگیر در آینده نزدیک خبر داد و با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌توانند به این حوزه وارد شوند، اضافه کرد: بیش از ۸۰ مرکز جامع بیماری‌های خاص را تا آخر ماه افتتاح خواهیم کرد تا بتوانیم خدمات تجمیع شده در این زمینه را ارائه دهیم.

معاون درمان وزارت بهداشت در پایان برخی از اهداف جلسه امروز(پنجشنبه) را کشاندن خدمات به سطح یک و دو، ارزان کردن خدمات، ایجاد شبکه، توزیع متخصصان دولتی، ایجاد کارگاه‌ها به صورت قطبی و منطقه‌ای و توانمندسازی افراد ارائه دهنده خدمات عنوان کرد و افزود: دوست داریم روانپزشکان را در چرخه دیابت قرار دهیم تا کار حاکمیتی انجام دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.