به گزارش الجزیره، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز سه‌شنبه بار دیگر درباره پرونده قتل جمال خاشقجی اظهارنظر کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه با اعتراض به اینکه «در بررسی پرونده قتل خاشقجی هیچ نیازی به ایجاد موانع غیرمنطقی نیست» افزود: هم‌اکنون در پرونده قتل خاشقجی برای نجات یک نفر، نمایشی به راه افتاده است».

حکومت عربستان پس از پذیرش قتل جمال خاشقجی در سفارتش در استانبول، دادستانی این کشور را مسئول رسیدگی این پرونده و شناسایی عاملان این جنایت قرار داد، اعتراض اردوغان به نحوه رسیدگی دادستانی عربستان به این پرونده است.

اردوغان همچنین تأکید کرد :« بر همه ما واجب است که این پرونده سریعتر حل شود، و هیچ دلیلی برای تعویق آن برای نجات یک نفر، وجود ندارد».

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه 10 مهر پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد و برخی گزارش‌ها حاکی از پیدا شدن جسد مثله‌ شده وی در یکی از خیابان‌های استانبول است.

پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، انگشت‌ اتهام‌ به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت. در پی فشارهای رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت بامداد شنبه هفته گذشته به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به بازگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است. به گفته دادستانی عربستان 18 تبعه سعودی در رابطه با این جنایت بازداشت شده که بیشتر آنها از مقامات ارشد اطلاعاتی و  امنیتی این کشور هستند.

همزمان با اظهارات رجب طیب اردوغان، رسانه‌های ترکیه‌ اعلام کردند «سعود المعجب» دادستان کل عربستان روز سه‌شنبه بار دیگر با «عرفان فیدان» دادستان کل ترکیه دیدار و پس از  آن از کنسول‌گری این کشور (محل قتل جمال خاشقجی) بازدید کرده است. دادستان کل ترکیه و عربستان نخستین بار روز دوشنبه درباره پرونده خاشقجی با هم دیدار و گفتگو کردند، اما به گفته مقامات ترکیه‌ای این دیدار رضایت‌بخش نبوده چرا که سعودی‌ها حاضر به استرداد 18 مظنون این جنایت به آنکارا نشدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.