محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری مشترک پس از برگزاری نشست سه‌جانبه وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان گفت: در ابتدای سخنانم، روز ملی ترکیه به مردم و دولت ترکیه تبریک عرض می‌کنم. همینطور افتتاخ افتخارآمیز فرودگاه استانبول نیز به دولت و ملت ترکیه تبریک می‌گویم. حتما این فرودگاه نقش بسیار خوبی را نزدیک کردن کشورهای منطقه به یکدیگر و کشورهای منطقه با جهان ایفا خواهد کرد. 

بیانیه پایانی ایران، ترکیه و آذربایجان، نشان دهنده روابط درازمدت مشترک طولانی است 

وی افزود: به دوستان ترکیه و آذریجان افتتاح پالایشگاه استار را تبریک می‌گویم و امیدوارم این اقدام، حرکت جدیدی در همکاری‌های منطقه‌ای باشد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان از میزبانی وزیر امور خارجه برای برگزاری ششمین جلسه همکاری‌های سه جانبه ایران، ترکیه و آذربایجان و تلاش همکاران سه کشور برای تهیه بیانیه پایانی قدردانی کرد و اظهار داشت: این بیانیه بسیار خوب تهیه و صادر شد. بیانیه پایانی سه کشور، نشاندهنده تاریخ، فرهنگ، دین و روابط درازمدت مشترک طولانی است که ریشه در تاریخ دارد و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. 

مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود

ظریف با بیان اینکه این بیانیه نشان می‌دهند هر سه کشور برای همکاری در جهت توسعه منطقه، بهبود زندگی مردم و تامین صلح و امنیت منطقه - که متاسفانه با چالش‌های متعدد روبه‌رو است - اراده مشترک دارند، تصریح کرد: کشورهای ما درباره مسایل منطقه‌ای مواضع مشابهی دارند و امیدواریم مشکلات منطقه از جمله مشکلات مردم فلسطین، سوریه، یمن و سایر مسایل از طریق صلح‌آمیز حل و فصل شود.

وی با اشاره به بحران قره‌باغ خاطرنشان کرد: ما همواره تاکید کردیم مشکل قره‌باغ باید با روش صلح‌آمیز و مقررات حقوق بین‌الملل حل و فصل شود و این مسئله در بیانیه پایانی نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم 

وزیر امور خارجه ادامه داد: از همتایانم (وزرای امور خارجه ترکیه و آذربایجان) برای حمایت‌هایشان از برجام و تاکیدشان بر ضرورت ادامه همکاری‌ها در چارچوب این توافق و محکومیت اقدامات یک‌جانبه که نه تنها علیه یک کشور بلکه علیه صلح و امنیت بین‌الملل و روابط معقول و قانونمند بین کشورها است و جایگاهی در جامعه متمدن ندارد، قدردانی می‌کنم. 

ظریف با بیان اینکه سه کشور امکانات خوبی برای همکاری در بخش انرژی، ترانزیت، علوم و فن‌آوری و فرهنگی و انسانی داشته و داریم و می‌توانیم آنها را تسهیل و گسترش دهیم، ابراز داشت: امروز با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم و سه کشور این توان را دارند در این حوزه همکاری خوبی داشته باشند. 

با اقتصاد دانش‌بنیان می‌توانیم حرکت جدی در مسیر توسعه همکاری‌ها داشته باشیم 

وی بر همکاری ایران، ترکیه و آذربایجان در بخش خصوصی حمایت و با تاکید بر ضرورت آن بیان کرد: ما از ایجاد یک چارچوب مشترک سه جانبه بین بخش خصوصی سه کشور استقبال می‌کنیم و این را گام جدی در همکاری منطقه‌ای می‌دانیم. هم‌چنین همکاری در حوزه پولی و بانکی، سرمایه‌گذاری و استفاده از ارزهای ملی برای مصون نگه‌داشتن همکاری‌ها و روابط منطقه‌ای خود از دخالت‌های خارجی و همکاری‌های گمرگی مهم هستند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: امروز تصمیم گرفتیم که نیاز است کارشناسان سه کشور علاوه بر بخش خصوصی با یکدیگر جلسه داشته باشند و برنامه سه ساله آینده را با این نگاه اصلاح کنند و برای جلسه بعدی که در ایران برگزار می‌شود برنامه خوبی داشته باشیم.

ظریف در پایان از مهمان‌‌نوازی گرم دولت و مردم ترکیه تشکر و ابراز امیدواری کرد به زودی وزرای امور خارجه ترکیه و آذربایجان را در ایران میزبانی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.