یک مقام ارشد روسیه از گفتگوی مسکو با تهران برای پیوستن به سوئیفت روسی (SPFS) خبر داد.

«آناتولی آکساکوف»، رئیس کمیسیون امور مالی دومای روسیه، روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این خبر افزود: «سازوکاروهای فنی همکاری بین ایران و روسیه انجام شده و امکان همکاری و پرداخت مستقیم با شرکتهای ایرانی وجود دارد».

آکساکوف همچنین اعلام کرد: «کاربران سامانه بومی انتقال اطلاعات مالی روسیه از کاربران سامانه بین‌المللی «سویفت SWIFT» بیشتر است. و در حال حاضر مذاکره با چین، ایران، و ترکیه و شماری از کشورهای دیگر برای ایجاد هماهنگی سامانه روسی با سامانه‌های بانک مرکزی آنها در جریان است».

سوئیفت یا «جامعه جهانی ارتباطات مالی بین‌بانکی» یک سیستم پیام‌رسان مالی است که بانکها و دیگر نهادهای مالی را در سراسر جهان به هم وصل می‌کند تا تبادل اطلاعات درباره تراکنش‌های مالی بین آن‌ها، به شیوه‌ای امن انجام شود. این تبادل اطلاعات، به‌صورت مجازی از هر گوشه دنیا و با ارز‌های مختلف امکان‌پذیر است.

سوئیفت تنها سامانه ارتباطی بین بانکها و نهادهای مالی جهان نیست، بلکه دیگر کشورها از جمله اتحادیه اروپا، آلمان، روسیه و چین نیز اقدام به جایگزین‌های دیگر کرده‌اند. «سیستم پیام‌رسان مالی» روسیه که با نام «SPFS» شناخته می‌شود از سال ۲۰۱۴ و به دنبال تهدیدهای غرب مبنی‌بر قطع ارتباط روسیه با سوئیفت توسط بانک مرکزی این کشور طراحی شد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد ایران از سامانه بین‌المللی سویفت خارج می‌‎شود و هر کشوری که تحریم‌ها علیه تهران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.