عبدالله حاتمیان، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا درمورد افزایش قیمت شیر در بازار اظهار کرد: اطلاعات من در مورد سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کامل نیست اما در جلسه‌ای که با مسئولین مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و گردانندگان بخش خصوصی کمیسیون بودیم بحث کمبود شیر در بازار مطرح شد. درنهایت به اینجا رسیدیم که با توجه به پایین بودن قیمت داخلی شیر و فرآورده‌های لبنی به ویژه برای دامدار و کم ارزش شدن پول ما نسبت به ارز خارجی، مشتری خوبی برای فرآورده‌های لبنی در کشورهایی مثل عراق و دیگر کشورها پیدا شده‌اند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: تولید شیر ما افزایش پیدا کرده است ولی آن شیری که تولیدکنندگان و تبدیل‌کنندگان بزرگ خریداری می‌کنند، به شیرخشک تبدیل شده و در فضای رقابتی به طور قانونی، غیر قانونی، قاچاق یا غیر قاچاق صادر می‌شود زیرا با قیمت بهتری در بیرون از مرز ها خریداری می‌شوند.

حاتمیان در پاسخ به این سوال که سیاست کنونی حاکم بر بازار لبنیات چیست، آیا رقابتی و بدون نظارت دولت است؟ اظهار کرد: به طور کلی سیاست منسجم و قاطعی برای تعیین قیمت‌ها وجود ندارد. دولت سابقا قیمتی را برای خرید شیر اعلام کرده بود اما بنده در جریان سیاست‌های جدید اتخاذی برای بالانرفتن قیمت شیر و توافقشان با شرکت‌ها نیستم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.