امروز عصر مراسم معارفه فرهاد دژپسند به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

دژپسند در این مراسم با اشاره به تقارن روز مبارزه با استکبار جهانی، عملیات محرم و اربعین حسینی با معارفه خود در وزارت اقتصاد، اظهار داشت: این می تواند عامل یک پیام از خودگذشتگی و ایثار باشد. شروع عملیات محرم با سختی هایی همراه بود؛ اما پایان آن به پیروزی منتج شد. آمریکا در اوج جنگ تحریم های اقتصادی را بر ما تحمیل کرد؛ اما باز هم ناکام ماند و نظام تواسنت به حیات خود ادامه دهد.

وزیر اقتصاد افزود: این عزم را در مجموعه وزارت اقتصاد حس کردم که آماده عبو از شرایط فعلی هستیم. سرمایه انسانی خوبی در وزارت اقتصاد نهفته و توانایی این سرمایه انسانی هم قابل تحقق است؛ اما نباید تنها به این بسنده کرد؛ زیرا کشور بهره‌مند از سرمایه های گسترده انسانی است؛ به همین خاطر تشکیل گروه های اندیشه ورزی را در دستور کار خود دارم تا این گروه ها بتوانند وزارت اقتصاد را در تدوین برنامه ها برای عبو از بحران یاری دهند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه های ما غنی از افراد مجربی است که تجربه های اقتصادی خوبی دارند، گفت: ضلع چهارم توانایی های ما بخش خصوصی است که در شرایط فعلی، می تواند نقش فوروارد را برای ما بازی کند.

دژپسند افزود: دارندگان کارت طلایی نباید پشت در وزارت اقتصاد بنشینند.

وی با بیان اینکه آنچه در جنگ به ما کمک کرد، این بود که جنگ حیدری و جنگ نعمتی نداشتیم، گفت: یکی از برنامه های من اهرمی کردن دارایی های دولتی است که حدود ۷ هزار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که دارایی کمی نیست. در این دوره سه ساله حداقل باید از ۲۰ درصد این دارایی به عنوان اهرم استفاده کنیم.

دژپسند، با تاکید بر اینکه نباید از دارایی های دولت غافل شد، ادامه داد: ما میتوانیم در شرایط فعلی آنها را به مرحله بروز برسانیم. شرکت های دولتی قابلیت زیادی در عبور از بحران و ایجاد رشد اقتصادی دارند.

وی افزود: نمی‌توان تصور کرد شرکتی که سه هزار میلیارد تومان دارایی دارد، نیم درصد بازدهی داشته باشد. آنچه که قابل واگذاری است، باید واگذار شود و شرکتی هم که قابل واگذاری نیست، باید به عنوان یک تکیه گاه حداکثر بازدهی را داشته باشد.

دژپشند ادامه داد: یک بانک و چند شرکت بزرگ را میتوانیم واگذار کنیم؛ حال باید  از این سرمایه ها برای اهرم کردن نقدینگی و رشد سرمایه گذاری استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: شرکت های دولتی نباید بنگاه داری را هم به دوش بکشند. در این مرحله دولت آنچه را که می تواند باید واگذار کند؛ باید این روند را ادامه دهیم و بانکها هم باید امکان اعطای تسهیلات را داشته باشند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه اصلاح ساختار بانکی برای سبک سازی بانکها جهت ایفای نقش در اقتصاد کشور ضروری است، اظهار داشت: نظارت بر اجرای برنامه یک وجه مهم تر از خود برنامه است. برنامه خوب کم نداریم اما به خاطر نظارت نادرست، به دست فراموشی سپرده می شوند.

وی با بیان اینکه برای خصوصی سازی درست باید سیاست های اصل ۴۴ خوب اجرا شود، افزود: این مساله نیازمند ملزم کردن بخش خصوصی و تعاونی کشور است.

دژپسند با تاکید بر نیاز اقتصاد کشور به منابع خارجی برای شتاب اقتصادی، گفت: برای این مساله ما نیازمند استفاده از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی هستیم؛ البته اگر قدر سرمایه گذار داخلی را ندانیم سرمایه گذار خارجی هم جذب نمی‌شود.

وی افزود: ما نباید به سرمایه های داخلی اکتفا کنیم. اگر سرمایه گذار خارجی با انبوهی از موانع بانکی، مالیاتی و گمرکی دست به گریبان باشد نمیتواند کاری از پیش ببرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برای رونق سرمایه گذاری باید دستگاه های اجرایی دیگر نیز به ما کمک کنند تا نیازهای سرمایه گذاران را برآورده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.