خبرگزاری رویترز نوشت، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ای مشترک از تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اظهار تاسف کرده و اعلام کردند که در پی راهکارهایی برای حمایت از شرکت‌های اروپایی خواهند بود که بنا دارد با تهران تجارت قانونی داشته باشند. 

در این بیانیه که جمعه منتشر شده و امروز -دوشنبه- بازنشر شد، آمده است: «هدف ما حمایت از بازیگران اقتصاد اروپا،‌ در چارچوب قوانین این اتحادیه و قطعنامه ۲۲۳۱  شورای امنیت سازمان ملل است.»

در این بیانیه آمده است: «برجام عنصری کلیدی در خلع سلاح هسته‌ای جهانی و نیز دیپلماسی چندجانبه‌گراست و این توافق برای امنیت اتحادیه اروپا، منطقه و سراسر جهان حیاتی است».

در این بیانیه همچنین از ایران خواسته شده است به پایبندی به تعهداتش در چارچوب برجام ادامه داده و نقشی سازنده ایفا کند.

طرف‌های اروپایی همچنین تاکید کرده‌اند که هدف آنها حمایت از شرکت‌های اروپایی است که در چارچوب قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در حال تجارت قانونی با ایران هستند.

در بیانیه مشترک موگرینی و سه کشور اروپایی آمده است: «به عنوان طرف‌های توافق هسته‌ای ایران، متعهدیم که از جمله در زمینه حفظ و نگهداری کانال‌های اقتصادی مؤثر با ایران، ادامه صادرات نفت و گاز ایران، فعالیت کنیم. در این زمینه و نیز موضوعات دیگر، فعالیت ما از جمله با روسیه و چین به عنوان دیگر طرف‌های برجام، و نیز کشورهای دیگر برای حمایت از توافق هسته‌ای ایران ادامه خواهد داشت.»‎

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.